|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/17460
|
Title: | Relatório no âmbito da unidade curricular prática de ensino supervisionada: habilitação para a docência: professor de português no 3º ciclo do ensino básico e ensino secundário e de espanhol nos ensinos básico e secundário |
Authors: | Coelho, Maria Carolina da Costa e Silva |
Advisors: | Costa, Paulo Jaime Lampreia |
Keywords: | Ensino-aprendizagem Documentos curriculares Competências Individualização do ensino Aluno Professor Métodos de ensino Avaliação Formação contínuas Teaching-learning Curricular documents Skills Individualization of teaching methods Evaluation Continuos formation |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório focaliza a prática lectiva exercida nas disciplinas de Português e de Espanhol, mediante uma análise que se pretende, simultaneamente descritiva e reflexiva. Com o intuito de descrever as actividades promovidas nas aulas, os materiais produzidos, os recursos aplicados e as metodologias que norteiam a acção pedagógica, tornou-se imperativo reflectir sobre os aspectos de cariz cognitivo e sócio-afectivo que presidem à efectivação do processo de ensino-aprendizagem e potenciam a sua individualização. Comprometemo-nos ainda a reflectir sobre os objectivos e finalidades que alicerçam a praxis do professor. Sendo assim, desenvolvemos as cinco áreas que pautam a intervenção pedagógica: (A) a preparação científica, pedagógica e didáctica; (B) planificação e condução das aulas e avaliação das aprendizagens; (C) análise da prática de ensino; (D) participação na escola e (E) desenvolvimento profissional; ABSTRACT:The present report focus on the school practice, developed in the classes of Portuguese and Spanish, through an analysis that is pretended to be, simultaneously, descriptive and reflexive. With the purpose of describing the activities taken through in class, the produces materials, the resources applied and the methodologies that guide the educational action, it has become substantially important to reflect on aspects of the cognitive, social and affective kind that command the teaching-learning process and encourage its individuality. According to this statement, we have a strong compromise, also, to reflect on the purposes and objectives that build teacher’s action. In this sense, we have developed the five areas that regulate the educational intervention: (A) scientific, educational and teaching preparation; (B) planning and conducting classes and evaluation of the learning process; (C) analysis of the teaching practice; (D) participation in school and (E) professional development. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/17460 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|