Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/17460

Title: Relatório no âmbito da unidade curricular prática de ensino supervisionada: habilitação para a docência: professor de português no 3º ciclo do ensino básico e ensino secundário e de espanhol nos ensinos básico e secundário
Authors: Coelho, Maria Carolina da Costa e Silva
Advisors: Costa, Paulo Jaime Lampreia
Keywords: Ensino-aprendizagem
Documentos curriculares
Competências
Individualização do ensino
Aluno
Professor
Métodos de ensino
Avaliação
Formação contínuas
Teaching-learning
Curricular documents
Skills
Individualization of teaching methods
Evaluation
Continuos formation
Issue Date: 2012
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório focaliza a prática lectiva exercida nas disciplinas de Português e de Espanhol, mediante uma análise que se pretende, simultaneamente descritiva e reflexiva. Com o intuito de descrever as actividades promovidas nas aulas, os materiais produzidos, os recursos aplicados e as metodologias que norteiam a acção pedagógica, tornou-se imperativo reflectir sobre os aspectos de cariz cognitivo e sócio-afectivo que presidem à efectivação do processo de ensino-aprendizagem e potenciam a sua individualização. Comprometemo-nos ainda a reflectir sobre os objectivos e finalidades que alicerçam a praxis do professor. Sendo assim, desenvolvemos as cinco áreas que pautam a intervenção pedagógica: (A) a preparação científica, pedagógica e didáctica; (B) planificação e condução das aulas e avaliação das aprendizagens; (C) análise da prática de ensino; (D) participação na escola e (E) desenvolvimento profissional; ABSTRACT:The present report focus on the school practice, developed in the classes of Portuguese and Spanish, through an analysis that is pretended to be, simultaneously, descriptive and reflexive. With the purpose of describing the activities taken through in class, the produces materials, the resources applied and the methodologies that guide the educational action, it has become substantially important to reflect on aspects of the cognitive, social and affective kind that command the teaching-learning process and encourage its individuality. According to this statement, we have a strong compromise, also, to reflect on the purposes and objectives that build teacher’s action. In this sense, we have developed the five areas that regulate the educational intervention: (A) scientific, educational and teaching preparation; (B) planning and conducting classes and evaluation of the learning process; (C) analysis of the teaching practice; (D) participation in school and (E) professional development.
URI: http://hdl.handle.net/10174/17460
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
relatorio Parte2_m9330 Carolina Silva FINAL CORRIGIDA.pdf19.57 MBAdobe PDFView/Open
relatorio Parte 1_m9330 Carolina Silva FINAL CORRIGIDA.pdf294.64 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois