Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/17443

Title: Relatório da prática de ensino supervisionada: utilização de fontes e tecnologias alternativas no ensino de artes visuais
Authors: Afonso, José Gonçalo Lourenço
Advisors: Vidiella, Judit
Keywords: Educação
Artes visuais
Tecnologia
Media
Literacia visual
Cultura visual
Flip learning
Ensino
Prática de ensino supervisionada
Education
Visual culture
Flip learning
Teaching
Supervised teaching practice
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Apesar da criação e utilização de novos modelos de ensino de artes visuais, continuamos a repetir rotinas e rituais sem ter em conta as motivações dos alunos, não só a nível de métodos como também de materiais. Apesar da evolução contínua da cultura, tendemos a ignorar as tendências visuais contemporâneas, do mundo da arte e fora dele. Utilizar as bases visuais dos alunos para criar uma atitude crítica em relação à imagem contribui para uma atitude mais social e responsável. Trabalhar estes recursos pode trazer vantagens aos alunos, especialmente ao nível do interesse e da participação, uma vez que é mais fácil ir de encontro a áreas de interesse individuais e coletivas da turma. Podemos, desta forma, partir para estratégias mais interessantes, como Flip Learning, e que nos permitam maior capacidade de resposta às dificuldades dos alunos e maior interação dos mesmos no seu processo ensino-aprendizagem; ABSTRACT: Using Alternative Sources and Technologies in Visual Arts Education Despite the creation and use of new models when teaching the visual arts, we keep on repeating routines and rituals regarding methods and materials without considering students’ motivations. Disregarding the continuous evolution of our culture, we tend to ignore contemporary visual tendencies, from the world of art and from outside of it. Utilizing the students’ own visual bases to create a critical attitude regarding images contributes to a more responsible and social oriented attitude. Working upon these resources may bring advantages to the students; specifically regarding interest and participation, since it is easier to meet the class’s individual and shared interests. Like so, we may start from more interesting strategies, like Flip Learning, which allow us more capacity to answer the students’ difficulties and more interaction with them during their learning process.
URI: http://hdl.handle.net/10174/17443
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Relatorio_JoseAfonso_n11158.pdf4.1 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois