|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/17011
|
Title: | Olhar para dentro / olhar para fora: a dialéctica interior / exterior no espaço da pintura |
Authors: | Fernandes, Carlos José Correia |
Advisors: | Silva, Filipe Rocha da |
Keywords: | Pintura Dialéctica interior Dialéctica exterior Renascimento |
Issue Date: | Apr-2008 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A articulação entre teoria e prática é um dos princípios orientadores da nossa tese. Partindo de uma questão - a dialética interior/exterior como intervalo entre intuição e pensamento racional - surgida na nossa prática de estúdio, tentámos detetar a existência dessa mesma questão (ou de vestígios dela) no trabalho de vários artistas pertencentes a épocas diversas. Assim, colocámos em confronto o Renascimento e a presente época. Uma vez que a obra de um determinado artista não é imune ao que a rodeia, lançamos um olhar aos diversos aspetos que, na nossa opinião, mais influenciaram a produção pictórica das duas épocas em análise. Ainda que durante o texto surjam referências a outros artistas e a outras obras, a maior porção da nossa atenção recai, na época do Renascimento, sobre Fra Angélico, Sandro Botticelli e Leonardo Da Vinci e nos nossos dias sobre Dana Schutz, Neo Rauch e Glenn Brown. A última parte da investigação é dedicada à interpretação da dialética interior/exterior na nossa produção prática. /ABSTRACT - The articulation between theory and practice is one of the main principles of our thesis. Departing from one question - the interior/exterior dialectics as an interval between intuition and rational thought - formulated in our studio practice, we had tried to find out this same question (or her vestiges) in the work of artists belonging to different epochs. Therefore, we had confronted the Renaissance and the present Being that one artists work is not indifferent to the stuff that surrounds it, we had looked at several aspects that, in our opinion, had influenced the pictorial production of the two epochs submitted to analysis. During the text they might appear references to some other artist and works, but our great attention goes for, in the Renaissance epoch, Fra Angelico, Sandro Botticelli and Leonardo Da Vinci and in our days for Dana Schutz, Neo Rauch and Glenn Brown. The last part of our study is dedicated to the interpretation of the interior/exterior dialectics in our own practical production. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/17011 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|