Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/16967
|
Title: | As linguagens e escrita musical actuais aplicadas ao ensino artístico especializado da música: a contribuição do compositor |
Authors: | Lopes, António Laertes Bela Leal Pereira Amorim |
Advisors: | Bochmann, Christopher |
Keywords: | Linguagens musicais actuais Escrita musical Ensino artístico especializado Música Composição Professor Grupo de música contemporânea Educador artístico Current musical languages Musical writing Specialized music education Music Composition Teacher Contemporary music ensemble Artistic educator |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A presença das novas linguagens musicais no ensino básico e secundário da música é
diminuta. Com o avançar do tempo essas linguagens desenvolvem-se naturalmente
criando hiatos temporais ainda maiores. Para fazer face a essa lacuna foi criado o Grupo
de Música Contemporânea do Conservatório Regional de Setúbal, ensemble que serviu
de base para a realização de projectos no âmbito desta dissertação. A pluralidade de
linguagens, a dualidade Compositor-Professor e adequação e criação de repertório são
os aspectos desenvolvidos nesta investigação. Foram analisados os objectivos
pedagógicos das obras trabalhadas e recolhida informação para a produção de uma
avaliação. Foram recolhidas e analisadas entrevistas em 2010 e em 2015. As reflexões
efectuadas constituem as conclusões para futuras revisões, restruturações e
investigações nesta área em expansão, na procura da definição do perfil de um educador
artístico que reúna todas estas valências; NEW LANGUAGES AND COMPOSITIONAL TECHNIQUES APPLIED TO
COURSE IN MUSIC EDUCATION: A COMPOSER CONTRIBUTION
ABSTRACT:
New musical languages at middle and high school levels are hardly ever used. As time
goes by, those languages evolve, which will naturally create larger time gaps. The
Contemporary Music Ensemble of Conservatório Regional de Setúbal was created to
address this problem, and has been used as the basis for several projects carried out ever
since. This investigation was developed focusing on the plurality of languages, the
Composer-Teacher duality and the adequation and creation of repertoire. The pedagogical
goals of each piece that was played were analyzed and data was collected aiming at the
investigation's evaluation. Interviews were collected and analyzed both in 2010 and in
2015. The observations are the conclusions for future revisions, restructuring and research
in this expanding field, in the search for defining the profile of an artistic educator who
combines all these features. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/16967 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|