Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/16683
|
Title: | Relatório da prática de ensino supervisionada em ensino de artes visuais no 3º ciclo do ensino básico e secundário: como o ensino das artes visuais pode contribuir a atender as diversidades? |
Authors: | Botelho, Joana Manta |
Advisors: | Pagès, Judit Vidiella |
Keywords: | Diversidades Identidades culturais Currículo Educação artística Relatório de estágio relatório da prática de ensino supervisionada Diversity Cultural identities Curriculum Artistic education Report stage Reportof supervised teaching practice |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este relatório surge no âmbito do mestrado de Ensino de Artes Visuais no Terceiro ciclo e Secundário desenvolvido na Universidade de Évora. Foi realizado em torno do desenvolvimento do meu posicionamento docente; teve como motor a investigação realizada em torno da análise dos alunos e de possíveis abordagens ao currículo (Teoria das Inteligências múltiplas, Janela de Johari, trabalho cooperativo, currículo oculto, cultura visual e material…), os conteúdos e as formas utilizadas para a transmissão de conteúdos nas aulas por mim lecionadas e a análise às aulas dos professores cooperantes a que assisti.
A diversidade é o elemento unificador do relatório. Pode ser um conceito de aplicação pedagógica a vários níveis: atende às crianças com NEE – Necessidades Educativas Especiais, permite analisar cada aluno e, conjugando análises, cada turma – tendo em conta as características que tornam cada criança única e inconfundível – sendo um recurso fulcral quando se procura diferentes abordagens ao currículo; ABSTRACT:
Report of Supervised Teaching Practice in Teaching Visual Arts in the 3rd cycle of Basic Education and Secondary - As the Teaching of the Visual Arts can contribute to meet the diversity? This report is part of the Master of Visual Arts Teaching for the Third Cycle and Secondary Education completed at Universidade de Évora. It was developed during my teaching positioning process. And it was based on the research that analyzed students and possible approaches to the curriculum (Multiple Intelligences Theory, Johari Window, cooperative work, hidden curriculum, visual and material culture…), as well as contents and forms used for content delivery in the classes I taught and was also based on the analysis of classes of cooperative teachers that I observed. Diversity is the unifying element of the report. This concept may have a pedagogical application at many levels: it suits children with SEN (Special Educational Needs), allows the study of each student and also each class when combining analysis – taking into account the characteristics that make each student unique and different – and is therefore a vital resource when looking for different approaches to a curriculum. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/16683 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|