|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/16515
|
Title: | Concepções sobre a funcionalidade da leitura e da escrita em crianças do 1º ano de escolaridade |
Authors: | Curtinhal, Rute Alexandra Ramalho Montêz Pândega |
Advisors: | Chaleta, Maria Elisa |
Keywords: | Funcionalidade da leitura e da escrita Concepções precoces Suportes de leitura e de escrita Functionality of the reading and the writing Early conceptions Supports of reading and writing |
Issue Date: | Jun-2007 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este trabalho teve como objetivo compreender que conhecimentos possuem as crianças sobre a funcionalidade da leitura e da escrita e sobre os seus suportes e, também, identificar que diferenças existem entre rapazes e raparigas. A amostra foi constituída por 50 crianças com idades compreendidas entre os 6 e 7 nos e que frequentavam pela primeira vez o 1°ano de escolaridade em escolas de Évora. As conceções sobre a funcionalidade da leitura e da escrita foi avaliada pela entrevista individual semidirecta (Alves Martins, 2000) e o conhecimento de suportes de escrita foram avaliados pela análise das respostas dadas ao serem apresentados diversos materiais impressos de uso corrente (manual escolar, livro de histórias, jornal, fatura da água, folheto de supermercado, revista, cartão de boas-festas, cana e cana manuscrita). Foram diferenciadas as respostas de acordo com o sexo dos sujeitos. Quanto às conceções sobre a funcionalidade da leitura, as mesmas demonstraram ser elevadas, manifestando-se um maior valor nas raparigas. Relativamente aos suportes de escrita, as raparigas identificaram mais materiais mas os rapazes demonstraram conhecer melhor o seu conteúdo. /ABSTRACT - Conceptions on the functionality of the reading and the writing in children of the 1st grade This assignment had as a purpose to understand which knowledge the children possess on the functionality of the reading and the writing and on its supports and, also, to identify which differences exist between young boys and young girls. The sample was constituted by 50 children with ages between 6 and 7 years old and by those who went for the first time to the l.st grade, in schools of Évora. The conceptions on the functionality of the reading and the writing were evaluated by the half-directive individual interview (Alves Martins, 2000) and the knowledge of writing supports were evaluated by the analysis of the reply given, by being presented diverse printed materials of current use (manuals. book of histories, newspapers, invoice of the water, brochure of supermarket, magazine, greeting card, letter and handwritten letter). The answers were differentiated according to the sex of the interviewees. Relating to the conceptions on the functionality of the reading, they demonstrated to be high, being a higher value found among young girls. Relating to the writing supports, the young girls had identified more material but the young boys had demonstrated to know better its content. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/16515 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|