Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/16315

Title: Uma abordagem das leis de Kepler nos ensinos básico e secundário
Authors: Pateiro, Hermenegildo Domingos dos Santos
Advisors: Bezzeghoud, Mourad
Keywords: Leis de Kepler
Issue Date: Feb-2007
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Descrevemos de forma breve o que terá sido a vida de Johannes Kepler desde o seu nascimento até à sua morte, abordando também as suas deambulações pela Europa Central, muitas ocasionadas pelas perseguições católicas, mas que na maioria dos casos ajudaram a progredir as suas investigações. Focamos o envolvimento deste com Tycho Brahe, quanto a nós, a “verdadeira fonte” de inspiração e de talento para as descobertas de Kepler. Propomos uma metodologia de abordagem do tema, ao longo dos ensinos básico e secundário, num crescendo de complexidade, de modo a que o ensino-aprendizagem das leis de Kepler e, dos movimentos planetários se tome particularmente interessante. Explicitamos de forma clara e sucinta como nós projetámos e criámos o nosso aparato experimental. Este protótipo servirá mais como um suporte didáctico a que os professores possam recorrer, aquando da abordagem do tema “Leis de Kepler” nos diferentes níveis de ensino. /ABSTRACT - We shortly describe what probably the life of Johannes Kepler Was since his birth till his death, including his deambulations through Central Europe, mostly caused by the catholic persecutions, which helped his investigations to progress. We focus on his involvement with Tycho Brahe, in our opinion, the “real source” of inspiration and talent for Keller's discoveries. A methodology consisting of a combined scientific and pedagogic approach of the subject is proposed to be implemented in the Third cycle and Secondary level teaching in Portugal. This approach is developed in such a way that the teaching- learning process of the laws of Kepler and of the planetarium movements will become particularly interesting. We explain on a clear concise way as we projected and created our experimental display structure. This prototype will serve as one more didactic support which teachers may have as a resource, when they are approaching the subject “The Laws of Kepler” on the different teaching levels.
URI: http://hdl.handle.net/10174/16315
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Hermenegildo Domingos dos Santos Pateiro - Tese de Mestrado - 163 301.pdf31.47 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois