Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/16267

Title: Tecidos para Deus: a paramentaria na Arquidiocese de Évora à luz de Trento: proposta de valorização e salvaguarda
Authors: Palma, Inês Filipa dos Santos
Advisors: Conde, Antónia Fialho
Keywords: Concílio de Trento
Paramentaria
Arquidiocese de Évora
Conhecer
Divulgar e valorizar
Council of Trent
Vestiments
Archdiocese of Évora
Meet
Disseminate and value
Issue Date: 2013
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente tema de dissertação, para a obtenção do grau de mestre em Gestão e Valorização do Património Histórico e Cultural: ramo de Património Artístico e História de Arte, tem por base o núcleo de paramentaria existente na Arquidiocese de Évora. O objectivo primordial é dar a conhecer, estudar, divulgar e valorizar os têxteis religiosos, visando o enaltecimento da importância patrimonial desta área de investigação, tão pouco conhecida e difundida. Centrámo-nos sobretudo no período pós-Concílio de Trento (1545-1563) e no grande impacto que este teve no mundo católico, impondo novas diretrizes, que direta ou indiretamente, acabaram por se estender à paramentaria da época e que se prolongaram até ao Vaticano Segundo II (1961). Tomando como ponto de partida o corpus inventariado no âmbito do trabalho de Inventário da Arquidiocese de Évora, procedemos a uma síntese histórico-artística apoiada em obras de carácter geral e local, em articulação com uma contextualização mais específica das peças, tomando por base Inventários e Visitações, Decretos Concíliares e com algumas obras fundamentais para o estudo do tema ou de publicações específicas. Conhecidas as peças, e com suporte na investigação e análise de todos estes elementos, procurámos desenvolver uma proposta de salvaguarda e valorização patrimonial da paramentaria pós-tridentina na diocese eborense; ABSTRACT:The following dissertation topic, to acquire the master's degree in Management and Valuation of Historical and Cultural Patrimony: branch Artistic Patrimony and History of Art, is based on the vestments core existing in the archdiocese of Évora. The main objective is to let know, study, disclose and valorize the religious textiles, seeking the aggrandizement of the patrimonial importance of this investigation area, so little known and spread. We focused mainly on the period after the council of Trento (1545-1563) and on the big impact that it had on the catholic world, imposing new guidelines, that directly or indirectly, ended up extending to the vestments of that time and that got extended to the Vatican II (1961). Taking as a starting point the corpus inventoried within the work of Inventory of the Archdiocese of Évora, we proceeded to a historical-artistic synthesis supported in local and general works, in articulation with a contextualization in specific pieces, taking as basis inventories and visitations, conciliar decrees, some fundamental works for the study of the theme or specific publications. Known the pieces, and supported in research and analysis of all this elements, we sought to develop a proposal for safeguarding and patrimonial valuing of the vestments post-Tridentine in Evora’s diocese.
URI: http://hdl.handle.net/10174/16267
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
InParamenti.mp41.84 MBMicrosoft VisioView/Open
Tese final.pdf9.34 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois