Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/16218

Title: A utilização do computador no ensino da matemática : Um estudo de caso
Authors: Costa, Ana Isabel Leal da
Advisors: Canavarro, Ana Paula
Keywords: Computador
Professor
Ensino da matemática
Contexto profissional
Eu profissional
Conhecimento didáctico
Computer
Teacher
Teaching of mathematics
Professional context
I professor
Didactic knowledge
Issue Date: 2007
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este trabalho tem como objetivo compreender as conceções e as práticas de uma professora de Matemática no que diz respeito à utilização do computador e identificar de que forma o contexto profissional, eu profissional e conhecimento didático interferem nesta prática. Trata-se de uma investigação de tipo qualitativo e descritivo, tendo-se realizado um estudo de caso com uma professora de Matemática do 3° ciclo do ensino básico. Os dados foram recolhidos através de uma entrevista semiestruturada, observação de aulas, conversas informais, sessões de formação em Cabri-Géomètre e análise documental. Os resultados mostram que o tipo de ensino praticado pela professora, a insegurança, a falta de formação em software mais ligado ao ensino da Matemática e as atitudes dos alunos funcionaram como fatores limitadores da sua prática. Já o grupo disciplinar, a escola, a formação em Cabri e a experiência vivida com os alunos revelaram-se como elementos motivadores nas práticas da professora. /ABSTRACT - The use of the computer in the teaching of Mathematics: A case study the purpose of this assignment is to understand the conceptions and the practices of a Maths teacher concerning the use of the computer and to identify how the professional context, I professional and the didactic knowledge interfere in this practice. It is a research work of qualitative and descriptive type based on a case study with a “3° Ciclo do Ensino Básico” Maths teacher. The data was attained through a semi structured interview, class attendance and observation, informal conversation, training sessions in Cabri-Géomètre and document analysis. The results show that the type of teaching practised by the teacher, insecurity, lack of software training more related to the teaching of Mathematics and student attitudes functioned as constraining factors of her practice. Nevertheless the subject area group, the school, the training in Cabri and the undergone experience turned out to be motivating elements in the teacher’s practice.
URI: http://hdl.handle.net/10174/16218
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Ana Isabel Leal da Costa - Tese de Mestrado - 162 917.pdf16.64 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois