Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/16088

Title: Pintura flamenga em Portugal. Os retábulos de Metsys, Morrison e Ancede; estudo técnico e material
Authors: Taquenho, Maria das Mercês de Carvalho Daun e Lorena
Advisors: Machado, José Alberto Simões Gomes
Mirão, José António Paulo
Issue Date: 2013
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: No início do século XVI a cidade de Antuérpia era o grande polo artístico do norte da Europa. Os estudos agora desenvolvidos permitiram verificar que na produção flamenga não existe qualquer diferença no modo de pintar para o mercado interno ou para o mercado de exportação. Essa pintura apesar de alguma variação na simplificação técnica, manteve materialmente os mesmos princípios de transparência de cor, continuando a subsistir subtileza e suavidade entre o claro/escuro, no resultado final. Uma das novidades apresentadas é o modo como se divide o trabalho oficinal dentro de uma obra e que obriga, de certa maneira, a reestruturar a forma como é encarada a relação entre mestre, aprendiz e colaborador. São descritas as características próprias do trabalho oficinal que imperava naquela época, e que, com as devidas adaptações técnicas e materiais, foram transmitidas e aplicadas às oficinas de pintores portugueses; ABSTRACT: At the inception of the 16th century, Antwerp was the great artistic hub of northern Europe. The studies undertaken, so far, seek to demonstrate that no significant difference existed in the painting technique for the internal market or for exporting purpose. Although some variation in the simplification technique was noted, the painting materially maintained the same transparency principles in the coloring, the subtlety and smoothness of the light and dark. One of the novelties presented, is the division of tasks in the workshop practice, which forced us to restructure our understanding of the relationship between master, apprentice and contributor. The characteristics of the specific practices in use at the time, that were brought in and applied to the Portuguese painters’ workshops, are described.
URI: http://hdl.handle.net/10174/16088
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
TESE COMPLETA.pdf24.18 MBAdobe PDFView/OpenRestrict Access. You can Request a copy!
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois