Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/16007

Title: O interface do Web site: Um modelo heurístico para estratégias, usos e avaliação
Authors: Martins, João Manuel Abrantes
Advisors: Esperança, Eduardo Jorge Santos
Keywords: Web site corporativo
Internet
Negócio eletrónico
Metáforas digitais
Interatividade
Usabilidade
Modelo heurístico
Corporate web site
Digital metaphor
interactivity
Usability
Personalization
Customization
Heuristic model
Evaluation
Issue Date: Mar-2005
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A tecnologia world wide web permitiu às organizações re-equacionar as suas estratégias de atuação no mercado, do relacionamento entre clientes e fornecedores e numa nova maneira de comprar e vender - o negócio eletrónico. - O dilema da web continua a ser encontrar aquilo que se procura por entre as inúmeras fontes de informação. Os desenvolvimentos têm sido na melhoria da estrutura de pesquisa nos interfaces de utilizador, na navegação facilitada por um ecrã eficaz e por uma estrutura de links que reduzem o número de passos até encontrar o que se procura. Vários frameworks foram desenvolvidos com o objetivo do processo de pesquisa ser mais visível, compreensível e controlado pelo utilizador. São, assim, identificados os pilares críticos para implementação de interface de utilizador de um web site corporativo. As fundamentações teóricas e pragmáticas passam pela gestão dos objetos do interface: a interatividade, a usabilidade e, mais recentemente, a personalização e customização. Foi desenvolvido um novo modelo heurístico, que incorpora características de usabilidade (e outras), chaves críticas de sucesso para cada característica e despectivas ponderações, permite fazer uma avaliação comparativa (benchmarking) da eficiência de web site de organizações típicas. O teste de exploração e validação do modelo foi na área telecomunicações móveis. O objetivo é avaliar qual o nível de personalização, customização e comércio eletrónico. Como referido estas características podem fazer a diferença neste tipo de mercado fortemente concorrencial. /ABSTRACT - The World Wide Web technology allows the organizations to reframe their market strategies, the relationship between customers and suppliers and, within a new way of doing business -the e-commerce. The web's dilemma is, therefore, to find what you are looking for among the uncountable information sources. Until now, development was made in the improvement of the search structure in user interfaces, in the navigation easy of use by an efficient display and with a link structure that reduces the number of steps we need until we find out what we are looking for. Several frameworks were developed with the goal of optimizing the navigation process, making it more understandable and offering the control to the user. Some critical ways were identified to implement the user interface of a web site. The theoretical and pragmatic grounds are the management of interface objects, interactivity, the usability and, more recently, the personalization and customization processes. A new heuristic model for the evaluation of web sites was developed within some usability characteristics and some weighted critical success factors. This model enables an efficient benchmarking of web sites of some typical organizations. The models deploy and evaluation was made in web sites of mobile telecommunications operators. The goal is to evaluate the level of personalization / customization and e- commerce each web site can provide to their customers. As mentioned, in a very competitive market, these characteristics can make a difference between organizations.
URI: http://hdl.handle.net/10174/16007
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
João Manuel Abrantes Martins - Tese de Mestrado - 160 412.pdf18.32 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois