Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/15993
|
Title: | Estágio: Processo partilhado na construção de um pensamento reflexivo |
Authors: | Godinho, Maria de Fátima Rodrigues Dores Aresta |
Advisors: | Machado, Constança Gomes |
Keywords: | Estágio pedagógico Supervisão pedagógica Processo reflexivo partilhado Formação e desenvolvimento profissional do professor/educador Pedagogical period training Supervision Shared reflective process Teacher/pre-school professional formation and development |
Issue Date: | Jun-2006 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente estudo pretende explorar os contributos da utilização de estratégias reflexivas no processo de supervisão, nomeadamente no que se refere ao estágio pedagógico. A implementação de um instrumento reflexivo partilhado por todos os intervenientes no processo de supervisão - aluno estagiário, supervisor da escola de formação e educador cooperante - a que se deu o nome de Caderno de formação, é o ponto de partida desta investigação. Da sua análise pretendemos retirar indicadores que nos permitam inferir se o uso de estratégias reflexivas, em que a partilha se assume como fundamental, é potenciador da formação e desenvolvimento pessoal e profissional de todos os intervenientes no processo de supervisão. /ABSTRACT - The present study intends to explore the contribution of the utilization of reflective strategies in the supervision process, namely in what concerns the pedagogical period of training. The starting point of this investigation is the implementation of a reflexive instrument, designated as Formation notebook, shared by all the intervening ones in the supervision process - trainee and supervisors. Of its analysis we intend to retrieve indicators that allow us to infer if the use reflective strategies, in which sharing assume a crucial role, might promote the professional and personal development of the intervening ones in the supervision process. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/15993 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|