Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15837

Title: Novo materialismo e investigação baseada nas artes no ensino de artes visuais
Authors: Tereso, Susana Isabel Lopes Claro
Advisors: Vidiella, Judit
Keywords: Investigação baseada nas artes
A/r/tografia
Novo materialismo
Pintura
Prática de ensino
Arts-based research
A/r/tography
New materialism
Painting
Teaching practice
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este relatório é constituído pelas componentes teórica e de análise da Prática de Ensino Supervisionada, nas quais se revêm e questionam os conceitos a/r/tografia e novo materialismo, à luz das motivações/vocações de cada aluno. Tendo como objetivo estudar, na qualidade de artista/investigadora/professora, a relação entre aluno como matéria agencial e o desenho/pintura, desenvolveu-se uma metodologia experimental pessoal inspirada nos métodos a/r/tográficos de Rita Irwin, envolvendo o diagnóstico e realização dos sonhos de cada aluno como co-investigadora dos seus interesses. O projeto Claro – Escuro. Sombras. Sonhos do 8º A da Escola Básica Cunha Rivara envolveu a grafite e carvão aguareláveis e a têmpera acrílica, e o projeto Entre/Cores do 10º E da escola Secundária Rainha Santa Isabel introduziu a cera líquida colorida e a recriação da têmpera com materiais locais. As ilustrações de livro e cronologia, e as exposições finais, realizadas nas escolas contribuem para a integração social das metodologias desenvolvidas; NEW MATERIALISM AND ARTS-BASED RESEARCH IN TEACHING VISUAL ARTS ABSTRACT: This report is composed by the components theoretical and of the analysis of the Supervised Teaching Practice, in which the concepts a/r/tography and new materialism are reviewed and questioned, considering each student’s motivations/vocations. Aiming to study, as artist/researcher/teacher, the relation between the student as agential matter and the drawing/painting, a personal experimental metodology was developed inspired in the Rita Irwin’s a/r/tographic methods, involving the diagnosis and realization of dreams of each student as coresearcher of his/her interests. Project Light – Dark. Shadows. Dreams of 8º A from Escola Básica Cunha Rivara investigated the water-soluble graphite and charcoal and acrylic tempera, and project Between/Colours of 10º E from Escola Secundária Rainha Santa Isabel introduced colorful liquid wax and recriation of tempera with local materials. Ilustrations of the schools’ book and chronology, and the final exhibitions of students dreamed drawing/paintings, realized in the schools contribute for the social integration of the developed methodologies.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15837
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
RELATORIO_pp1a113.pdf310.89 MBAdobe PDFView/Open
RELATORIO_pp1a113.pdf310.89 MBAdobe PDFView/Open
RELATORIO_Paginas i a IntroducaO.pdf901.11 kBAdobe PDFView/Open
RELATORIO_Capa.pdf95.35 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois