Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15524

Title: Poesia concreta/poesia experimental: percursos, labirintos e reinvenções
Other Titles: Concrete poetry/experimental poetry: pathways, labyrinths and reinventions
Authors: Ramalho, Francisca Cruz Coelho de Mira
Advisors: Soares, Francisco
Weigert, Beatriz
Keywords: Brasil
Concretismo
Experimentalismo
Inovação
Lirismo
Modernismo
Pintura
Poesia
Portugal
Ruptura
Tradição
Vanguarda
Visualismo
Brazil
Concretism
Experimentalism
Inovation
Lyricism
Modernism
Painting
Poetry
Portugal
Rupture
Tradition
Avant-gard
Visualism
Issue Date: 2010
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Esta dissertação debruça-se sobre a Poesia Concreta / Experimental / Visual portuguesa e brasileira, contextualizando-a num movimento mais abrangente, o Modernismo. Analisa a sua evolução e dissidências, relação entre ambas, origens próximas e remotas. Estas conduziram a uma procura das raízes de um elemento fundamental nesta poesia – a visualidade – e à consequente relação com a pintura e com outras artes. Por outro lado, procurou verificar-se até que ponto este movimento vanguardista rompeu com a tradição e deu razão àqueles que receavam o fim do lirismo, ou às críticas que duvidavam ou negavam mesmo a sua poeticidade. Assim, procedeu-se a uma análise do significado de poesia e de lirismo, e conclui-se ser facilmente demonstrável que se trata de poesia, mas muito duvidosa a sua inclusão no género lírico, em virtude do carácter híbrido que caracteriza a poesia experimental. Seguidamente procedeu-se a uma explicação possível para uma certa marginalidade desta poesia por parte dos literatos e teóricos da literatura, e para a sua fraca popularidade, especialmente no caso português, à luz da sua complexidade, condicionalismos político-culturais e exigências de participação do leitor/fruidor. Finalmente, analisaram-se alguns poemas representativos da Poesia Concreta / Experimental / Visual de autores portugueses e brasileiros; ABSTRACT:This dissertation focuses on portuguese and brazilian Concrete / Experimental / Visual Poetry, contextualizing it in a broader movement, the Modernism. It analyzes trends and dissents, the relationship between both, as well as their close and remote origins. These led to a search for the roots of a key element in this poetry – the visuality – and to the consequent connection with painting and other arts. On the other hand, this work sought to ascertain to what extent this avant-garde movement was able to broke with tradition and gave reason to those who feared the end of lyricism, or to the criticism that doubted or even denied its poetic quality. Thus, the meaning of poetry and lyricism was evaluated, and it was concluded that it is indeed poetry, although very doubtful to be included in the lyrical genre, due to the hybrid nature that characterizes the experimental poetry. Then, a possible explanation for a certain marginalization of poetry by writers and literary theorits, and for its lack of popularity, was analyzed, especially in the portuguese case, in light of its complexity, political and cultural constraints, and reader/spectator participation requirements. Finally, some portuguese and brazilian representative poems of the Concrete / Experimental / Visual Poetry were analyzed.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15524
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
DISSERTAÇÃO.pdf1.97 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois