Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15503

Title: Gestão da informação nas escolas. Um referencial para a mudança
Authors: Maurício, Luís Fernando Belchior
Advisors: Zorrinho, Carlos
Keywords: Gestão da informação
Escolas
Issue Date: 2004
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Na modernização das organizações actuais, com especial destaque das públicas, a utilização de Sistemas e Tecnologias de Informação é uma realidade incontomável na sua gestão, como também o é, encarar a informação como um recurso que necessariamente tem que ser gerido como outro qualquer, com a finalidade de potenciar as suas capacidades. Com base em inquéritos apresentados a diversos responsáveis, pretendeu-se determinar como é encarada a utilização da informação nas organizações educativas. Foi possível concluir que embora sendo um tema relevante e que preocupa os responsáveis, não existe uma correcta noção de como fazer. Este trabalho procura trazer à ribalta uma forma de encarar as Escolas, que não sendo nova, anda um pouco arredada das discussões actuais, ou seja, numa óptica holística. No entanto pretende acrescentar uma nova abordagem, de base tecnológica, que procura beneficiar de competências existentes reforçando-as no sentido de lhe dar visibilidade. /*** Abstract - In the process of modernizing current organizations, particularly public ones, the use of Information Systems and Technology in their management is an indisputable reality, as is taking information to be a resource that, like any other, requires management to tap its full potential. Based on surveys presented to a variety of educational managers, this project sought to determine how the use of information is regarded in such organizations. It has been possible to conclude that, though a significant concern, there is no adequate notion of how information might be properly used. This project seeks to bring to light methods for understanding schools holistically, an approach which, though not new, has slipped to the margins of contemporary debate. However, the project aims to add to this a new approach, technologically-based, focused on improving existing competencies and strengthening them by providing them with greater visibility.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15503
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Luís Fernando Belchior Maurício - Tese de Mestrado - 149 998.pdf152.32 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois