Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15292

Title: Dar voz aos objectos: contributos dos documentos de vida na construção de um museu de escola
Authors: Janeirinho, Luísa
Advisors: Ramos, Francisco
Keywords: Museus
Museologia
Gestão de museus
Aspectos sociais
Museu de escola
Issue Date: 2003
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A urgência da construção de um museu de escola emerge da necessidade de preservação de um património, rico em objectos e simbologias, e que, no nosso país, não tem sido alvo de uma conservação sistemática. Se a recolha dos objectos se reveste de grande significado porquanto eles apresentam o que a história e a memória tem de tangível, desocultar as mensagens condensadas nos objectos através de documentos de vida é a proposta deste trabalho. A apresentação de documentos de vida, sob a forma de testemunhos orais, extravasa a versão singular e individual da memória, uma vez que esta não é construída de forma solitária mas gerada no seio de uma cultura na qual o indivíduo foi socializado. Desta forma, a recolha de vários testemunhos, triangulada com informações de outra natureza (científica, técnica e pedagógica, entre outras), permite construir para cada objecto uma micro história onde se cruza a memória oficial aceite e aquela que resulta do verdadeiro exercício da vida de cada sujeito, inserido no seu grupo social. Assim, estas micro histórias, quando integradas nas fichas de inventário, permitem um conhecimento mais aprofundado de cada objecto recolhido que não se circunscreve à descrição de características físicas e funcionais mas possibilita a compreensão mais totalizante da forma como cada um dos artefactos se relacionou na vida dos seus utilizadores. / *** Abstract - The urgency on building a school museum emerges from the need of preservation of an inheritance, which is plenty of objects and symbolic features, that has not been systematically preserved in our country. The aim of this work relies on the need of uncover the different messages that are compacted inside the objects through life documents. These objects represent a vast and tangible history, and even a memory, thus, it is very important and meaningful to preserve and collect them. The presentation of life documents beneath oral expression testimonies overflows the singular and individual version of memory since it is not build on a solitary way but it is generated within a culture in which the individual had been socialized. Thus, it is important to collect several testimonies, also based on other sources of information (scientific, technical and pedagogic informations, among others), in order to allow the construction to each object of a micro-history where the acceptable official memory is intersected with the one originated from the truthful life practice of each individual within its social group. These micro-histories allow a deeper knowledge of each object previously collected, when they are integrated on specific register cards. Not only is this knowledge composed of a physical and functional description, but it also enables a whole comprehension of the relationship between each object and its users.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15292
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Parte 3.pdfParte 392.3 MBAdobe PDFView/Open
Parte 2.pdfParte 2102.73 MBAdobe PDFView/Open
Parte 1.pdfParte 1138.94 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois