Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15269

Title: Relatório no âmbito da unidade curricular prática de ensino supervisionada
Authors: Beira, Elsa Cristina Barroso
Advisors: Costa, Paulo Jaime Lampreia
Keywords: Alunos
Professor
Ensino
Aprendizagem
Aulas
Motivação
Monitorização
Avaliação
Prática reflexiva
Desenvolvimento profissional
Teacher
Teaching
Learning
Classes
Motivation
Data assessment
Evaluation
Reflective practice
Professional development
Issue Date: 2013
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A reflexão sobre o processo de ensino-aprendizagem é a temática central deste relatório. Para a sua elaboração, foi feita primeiramente uma análise cuidada de todos os documentos orientadores da prática letiva, pois são eles que nos fornecem o enquadramento que permite a qualquer educador um melhor conhecimento dos contextos educativos nos quais tem de se inserir e atuar. Neste relatório encontramos uma retrospetiva do ano escolar transato, referindo-se todo o procedimento de preparação e execução das atividades letivas. Também é contemplado um comentário acerca da avaliação das aprendizagens realizadas pelos alunos, salientando-se a importância da avaliação formativa. A participação na escola e o desenvolvimento profissional são outros dois tópicos abordados ao longo deste relatório da prática de ensino. Procurámos, neste texto, articular uma dimensão descritiva com uma vertente reflexiva, fundamental na construção do professor; ABSTRACT: The main issue of this written report is reflecting about the teaching-learning process. So as to work it out, a thorough analysis of all teaching-oriented practice documents was initially done, since they are the ones which provide us the framework that allows any educator a better knowledge of the educational background within which we have to be immersed, act and respond. Throughout this written report we come across a retrospective of the previous school year, being mentioned all preparation and performance procedures of the learning activities. It has also been enclosed a comment on the assessment of the pupils’ learning, standing out the importance of the formative evaluation. Both the school involvement and the professional development are two other issues referred throughout this reflective teaching practice report. In this text it was attempted to link a descriptive dimension with a reflexive perspective, both essential for the teacher’s growth.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15269
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Relatório PES Elsa Beira.pdf3.97 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois