Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/15269
|
Title: | Relatório no âmbito da unidade curricular prática de ensino supervisionada |
Authors: | Beira, Elsa Cristina Barroso |
Advisors: | Costa, Paulo Jaime Lampreia |
Keywords: | Alunos Professor Ensino Aprendizagem Aulas Motivação Monitorização Avaliação Prática reflexiva Desenvolvimento profissional Teacher Teaching Learning Classes Motivation Data assessment Evaluation Reflective practice Professional development |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A reflexão sobre o processo de ensino-aprendizagem é a temática central deste
relatório. Para a sua elaboração, foi feita primeiramente uma análise cuidada de todos os
documentos orientadores da prática letiva, pois são eles que nos fornecem o
enquadramento que permite a qualquer educador um melhor conhecimento dos
contextos educativos nos quais tem de se inserir e atuar.
Neste relatório encontramos uma retrospetiva do ano escolar transato, referindo-se todo
o procedimento de preparação e execução das atividades letivas. Também é
contemplado um comentário acerca da avaliação das aprendizagens realizadas pelos
alunos, salientando-se a importância da avaliação formativa.
A participação na escola e o desenvolvimento profissional são outros dois tópicos
abordados ao longo deste relatório da prática de ensino.
Procurámos, neste texto, articular uma dimensão descritiva com uma vertente reflexiva,
fundamental na construção do professor; ABSTRACT: The main issue of this written report is reflecting about the teaching-learning process.
So as to work it out, a thorough analysis of all teaching-oriented practice documents
was initially done, since they are the ones which provide us the framework that allows
any educator a better knowledge of the educational background within which we have
to be immersed, act and respond.
Throughout this written report we come across a retrospective of the previous school
year, being mentioned all preparation and performance procedures of the learning
activities. It has also been enclosed a comment on the assessment of the pupils’
learning, standing out the importance of the formative evaluation.
Both the school involvement and the professional development are two other issues
referred throughout this reflective teaching practice report.
In this text it was attempted to link a descriptive dimension with a reflexive perspective,
both essential for the teacher’s growth. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/15269 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|