Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/15169
|
Title: | Avaliação das práticas educativas familiares na perspectiva dos pais e filhos: a versão portuguesa da PEF |
Authors: | Fernandes, Ana Leonor Louro Borges |
Advisors: | Franco, Vítor |
Keywords: | PEF Práticas educativas parentais Estilos educativos parentais Estudos psicométricos Percepção da criança Percepção dos pais Variáveis sócio-demográficas Intervenção precoce PEF Parenting practices Parental rearing style Psychometric studies The child's perception Perception of parents Socio-demographic variables Early intervention |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A presente investigação teve como finalidade o estudo das qualidades
psicométricas da versão portuguesa das Escalas de Identificação de Práticas
Educativas Familiares (PEF). Este instrumento, originalmente desenvolvido em
espanhol, tem por objectivo a avaliação das práticas educativas parentais na
percepção dos adultos/pais (Escala PEF-A) e na percepção das crianças/filhos
(Escala PEF-H), através das quais se obtém estilos educativos parentais. O estudo
das qualidades psicométricas das Escalas englobou um total de 150 participantes e
indicou a sua adaptabilidade. Foram encontradas, diferenças entre os estilos
educativos percepcionados por pais e mães e entre os estilos educativos
percepcionados por filhos/filhas, tal como correlações significativas entre percepções
de pais e mães e filhos/filhas, e associações entre percepções de estilos parentais e
variáveis sócio-demográficas de pais e mães e filhos/filhas. Através da comparação
com uma amostra constituída por 40 participantes acompanhados pela Intervenção
Precoce, foram encontradas diferenças nos estilos educativos percepcionados como
utilizados pelas mães; ABSTRACT: This research focused on the study of the psychometric qualities of the
Portuguese version of the Scales for the Identification of Family Educational Practices
(PEF). This instrument, originally developed in Spanish, is aimed at assessing
parenting practices in the perception of adults/parents (PEF Scale-A) and the
perception of children/child (Scale PEF-H), through which educational parenting styles
are obtained. The study of the psychometric qualities of the scales included a total of
150 participants and indicated its adaptability. Differences were found between the
educational styles perceived by mothers and fathers and between educational styles
perceived by sons/daughters. Significant correlations were also found, between
perceptions of mothers and fathers and sons/daughters, as well as associations
between perceptions of parenting styles and socio-demographic variables of mothers
and fathers and sons/daughters. By comparing a sample of 40 participants
accompanied by early intervention, we found differences in educational styles
perceived as being used by mothers. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/15169 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|