Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15096

Title: A educação ambiental e a interdisciplinaridade para o ensino fundamental em escola pública de Macapá
Authors: Colares, Nelizia Pereira
Advisors: Neto, António José
Keywords: Educação
Ensino fundamental
Temática ambiental
Educação ambiental
Interdisciplinaridade
Education
Elementary school
Environmental issues
Environmental education
Interdisciplinarity
Issue Date: 2011
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente estudo trata da Educação Ambiental e seu desenvolvimento de forma interdisciplinar no Ensino Fundamental em Escola Pública de Macapá. Procura responder a questão de partida: a Educação Ambiental, trabalhada interdisciplinarmente no ensino fundamental em escola pública, pode promover a mediação entre conhecimentos e a articulação de saberes ambientais? Tem como objetivo analisar o impacto dos princípios da interdisciplinaridade na Educação Ambiental através do Projeto Político Pedagógico de uma escola pública, em Macapá. Especificamentenos desdobramentos dessa educação para essa modalidade de ensino, caracterizando as percepções sobre meio ambiente e identificando a prática da transversalidade na 8ª Série do ensino fundamental. Quanto à natureza das variáveis estudadas, esta pesquisa é classificada como qualitativa, pois aplica questionários estruturados, com escala de concordância de Likert e entrevista semiestruturada. A bibliografia sustenta a prática acadêmica tradicional, amplamente difundida nas instituições de ensino, caracterizada como uma simples continuação da lógica pedagógica do passar de série em cada disciplina, avaliados de forma paralela, mas não integrados ou inter-relacionados. Os resultados mostraram que a Educação Ambiental é de natureza interdisciplinar e, por conseguinte, os saberes especializados, trabalhados em forma de disciplinas, tornam-se impotentes diante da complexidade das questões ambientais. Como proposta interdisciplinar pode ser aplicada no ensino fundamental, uma vez que esta se configura através de um trabalho no qual, os conhecimentos, sempre especializados, buscam a convergência e, possivelmente, a constituição de um texto único. Ao final são feitas sugestões de estudos futuros; ABSTRACT:This study is about environmental education and its development in an interdisciplinary way in elementary school at a public school in Macapá. It tries to answer the following question: Can environmental education, associated with school subjects in public elementary schools, mediate knowledge and the articulation of environmental knowledge? This work aims at analyzing the impact of the principles of interdisciplinarity in the teaching of environmental education over the Pedagogical Political Project of a public school in Macapá. It specifically analyzes the developments of this education for this type of teaching, and characterizes the perceptions of the environment and identifies the practice of mainstreaming in the 8th grade of elementary school. Regarding the nature of the variables studied, this work is classified as a qualitative research once structured questionnaires based on Likert scale and a semistructured interview were applied. The literature supports the traditional widespread academic practice of educational institutions which is characterized as a simple continuation of the pedagogical rationale. The students’ main goal is to be approved in their school exams. These tests are evaluated in a parallel but not integrated or interrelated way, though. The results showed that environmental education has an interdisciplinary nature and, therefore, the specialized knowledge, worked as school subjects, becomes powerless due to the complexity of environmental issues. The environmental education can be applied in elementary school as an interdisciplinary proposal once it is based on a work in which specialized knowledge seeks the convergence and possibly the formation of a single text. At the end, suggestions for future studies are made.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15096
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
NELIZIA_VERSÃO_ FINAL.pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois