|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/15076
|
Title: | De visitante a frequentador de museus: estudos de públicos de quatro Museus de Arte em Lisboa |
Authors: | Cabral, Sofia Marçal Antunes |
Advisors: | Pereira, Fernando António Baptista |
Keywords: | Museu de arte Lisboa (Portugal) Aspectos sociais Museologia |
Issue Date: | 2003 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Com a intenção de elaborarmos um estudo comparativo entre museus de arte, elegemos quatro museus em Lisboa: o Museu Gulbenkian, o Centro de Arte Moderna, o Museu Nacional de Arte Antiga e o Museu do Chiado. Em todos eles realizámos inquéritos e a partir dos seus resultados elaboramos uma base de dados com a finalidade de avaliar o grau de satisfação dos visitantes, de conhecer as suas preferências e identificar as necessidades encontradas no decorrer da sua visita, de modo a propor estratégias para fidelizar públicos. Procurou-se saber quais são as razões que levariam os visitantes a regressar ao museu e contribuir, com o diagnóstico correcto, para a sensibilização dos organismos competentes sobre os problemas reais existentes na estrutura de cada museu. Incluímos dois museus estrangeiros, Haus der Kunst e o Museu Thyssen-Bornernisza para servirem de exemplo e de comparação aos quatro museus escolhidos, devido à sua estrutura funcional e às políticas museológicas implementadas com êxito, direccionadas para os seus visitantes. Têm objectivos específicos quanto à sua vocação, motivação e missão, dentro de um contexto museológico mais vasto e levam a cabo uma política de relação entre os museus e públicos que está, a nosso ver, na base do futuro dos museus.
/*** Abstract - We selected four museums in Lisbon for the development of this comparative study between art museums: O Museu Gulbenkian, o Centro de Arte Moderna, o Museu Nacional de Arte Antiga and o Museu do Chiado. Enquiries were held in all there museums and their results were classified in a data base which reflects the level of satisfaction of the visitors, their preferences and the needs identified throughout the visits, with the view of understanding the behaviour and perception of the visitors and proposing strategies to capture and attract audiences. We also tried to understand the motives and factors, which explain the frequent use of the museums by the visitors, in order to, based on a correct and sustainable diagnoses, alert the entities and authorities responsible for this sector to the problems which exist in each museum. The chosen sample of Portuguesa museums was compared to two foreign museums – Haus der Kunst ant Thyssen-Bomemizsa Museum, which were selected as examples to follow in what concerns their layout and organization and their well- succeeded polities in attracting and satisfying visitors. They have clear missions and objectives, within a wider museological context, which allows them to pursue and accomplish a polity of close relationship between museums and users which, to our understanding, is the bases for the future of museums. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/15076 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|