Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/14959

Title: e-Garantias
Authors: Mesquita, Nuno Filipe Ferreira
Advisors: Rodrigues, Irene Pimenta
Issue Date: 2012
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Grande parte dos produtos comprados actualmente disp~oe de uma garantia. Actualmente, o formato mais comum de garantia de um determinado produto e a factura da compra do mesmo, em formato de papel. Desta forma, o comprador est a dependente de um papel, que facilmente poder a ser perdido ou dani cado, para poder usufruir da garantia do seu produto. No actual estado de evolu c~ao no que diz respeito as tecnologias de informa c~ao, poder-se- a considerar que o actual processo de garantia em formato papel est a desactualizado. Esta disserta c~ao exp~oe a proposta de um servi co que visa substituir o actual processo de garantia em formato de papel por um processo desmaterializado, onde todas as entidades envolvidas no processo de garantia poder~ao aceder as suas garantias de uma forma ub qua. De forma a atingir o objectivo em quest~ao, este servi co possui uma componente que recebe as garantias em formato electr onico, enviadas pela entidade que vende os produtos. E tamb em disponibilizada uma outra componente onde todas as entidades envolvidas no processo de garantia poder~ao aceder as suas garantias. No ^ambito desta disserta c~ao apenas e abordada a primeira componente referida. No que diz respeito aos conceitos envolvidos no ^ambito do servi co, s~ao conside os conceitos de "Software as a Service", "Cloud Computing"e "Clustering". No nal desta disserta c~ao e feita uma avalia c~ao a performance do servi co, de forma a inferir se e vi avel utilizar o modelo proposto num ambiente de alta disponibilidade; ABSTRACT: Nowadays, the majority of the products bought come with a warranty. The most common warranty type is the paper of the product's invoice. The product buyer depends on a paper, which can easily be lost or damaged, to use the warranty of the bought product. According to the big establishment of the information technologies, this warranty process can be considered as deprecated. This dissertation exposes the proposal of a service that aim to substitute the actual paper warranty process for a dematerialized one, where all the entities involved in the warranty process can access to their warranties in a ubiquitous format. In order to achieve this objective, the service provides a component that receives warranties, in electronic format, sent by the seller of the product. The other component allows all entities in the warranty process to be able to access their warranties. Only the rst component is exposed through this dissertation. "Software as a Service", Cloud Computing and "Clustering"are concepts deeply bounded with the service, therefore will be followed in the development phase. In the end of the dissertation, a performance evaluation to the service is performed, in order to evaluate if the proposed model is usable in a high performance context.
URI: http://hdl.handle.net/10174/14959
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
tese_final.pdf843.91 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois