|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/14915
|
Title: | Inclusão escolar: um olhar sobre os relacionamentos em sala de aula das crianças com paralisia cerebral |
Authors: | Reis, Sílvia Cristina Coelho dos |
Advisors: | Santos, Graça Cardoso, Paulo |
Keywords: | Inclusão Paralisia cerebral Necessidades educativas especiais Relacionamento entre professor - alunos e entre pares Sala de aula Inclusion Cerebral palsy Special educational needes relationship between teacher - students and among peers Classroom |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A presente investigação procurou avaliar o relacionamento entre os vários agentes no processo ensino-aprendizagem (docentes de ensino regular, do ensino especial e alunos/as) e os/as alunos/as com Paralisia Cerebral, nas dimensões de conflito, proximidade e dependência. Pretendeu-se, também, avaliar o relacionamento entre os pares ao nível da aceitação e rejeição em sala de aula e recreio, e estudar as propriedades psicométricas do instrumento utilizado. Participaram 227 alunos/as do 1º ciclo do ensino básico, dos quais 13 com Paralisia Cerebral, 13 professores/as de ensino regular e 13 professores/as de educação especial. Para recolha de dados aplicou-se a escala STRS (Pianta, 1996) e uma técnica sociométrica. Os resultados sugerem que o relacionamento dos/as docentes com os/as alunos com Paralisia Cerebral se caracteriza, essencialmente, por uma relação de proximidade, surgindo diferenças significativas apenas da dimensão dependência. Na interacção entre pares, verificou-se um maior número de nomeações no nível de aceitação dos/as alunos/as com Paralisia Cerebral, nos dois contextos analisados; ABSTRACT: The present investigation intented to evaluate the relationship between the various actors in the teaching-learning process (teachers of regular education, special education teachers and students) and students with cerebral palsy, the dimensions of conflict, closeness and dependency. The intention was also to evaluate the relationship between the level of peer acceptance and rejection in the classroom and recreation, and study the psychometric properties of the instrument used. 227 students participated in the1st grade, including 13 with cerebral palsy, 13 regular education teachers and 13 special education teachers. For data collection was applied the scale STRS (Pianta, 1996) and a sociometric technique. The results suggest that the relationship of teachers with students with cerebral palsy is characterized, essentially, by a close relationship, significant differences emerged only on the size dependence. In the interaction between pairs, there was a greater number of appointments at the level of acceptance of students with cerebral palsy, analyzed in the two contexts. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/14915 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|