|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/14777
|
Title: | Estudio interpretativo de los conciertos para fagot, cuerdas y continuo: Concierto en Sib Mayor RV 501, "La Notte", de Antonio Vivaldi y Concierto en Do Mayor FWVL: C2, de Johann Friedrich Fasch |
Authors: | Celdrán, Mónica Acosta |
Advisors: | Oliveira, Filipe Santos Mesquita de |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | The current trend for playing music of the Baroque Masters, frequently leads to performances
which don't give enough attention to the traditional practises from that era. Those particular
traditons shaped the actual writing of the musical piece and defined how it should be
performed.
If one wants to dedicate themselves to this early musical literature, they must first understand
that the musical interpretation of this repertoire has suffered modifications throughout the
ages, and has been subject to different interpretations in different countries and cultures, in
different eras. This present work presents an interpretative study of repertoire from the
Baroque style, particularly two bassoon concerti. The first, written by one of the great italian
Barroque composers Antonio Vivaldi (1678‐1741); and the second by german composer
Johann Friedrich Fasch (1688‐1758), in whose work can be seen the incipient Baroque style.
This paper presents a structural study of these two pieces, needed for making important
interpretative decisions, always taking into account the treaties and methods which form and
explain Baroque characteristics, such as an individual instrument's technical school and
articulation and ornamentation which gave origin to different musical styles. An instrument's
timbre and technical capabilities, as well as the performer's character and ability, are decisive
factors in achieving a proper and veritable performance of these pieces; Resumo:
A marcada preferência atual pela música dos antigos mestres do barroco conduz
frequentemente a execuções de obras deste período, às quais não se presta a devida
atenção as convenções e tradições, modeladoras da própria escritura da obra e regentes da
prática interpretativa desta música.
Se um intérprete deseja dedicar‐se a esta antiga literatura musical, deve ter em conta que o
gosto musical sofreu modificações através das diferentes épocas e que em cada uma delas,
se manifestou de diferentes maneiras, em diversos países. Daí resultou a orientação do
presente trabalho, para fazer um estudo interpretativo deste estilo , do ponto de vista de um
intérprete, a partir de dois concertos para fagote. Sendo o primeiro destes concertos,
composto por um dos grandes expoentes do barroco italiano, Antonio Vivaldi (1678‐1741); e o
segundo por Johann Friedrich Fasch (1688‐1758), compositor alemão, em cuja obra é possível
apreciar a incipiente desintegração do estilo barroco.
Neste trabalho realiza‐se um estudo estrutural das obras, necessário à tomada de decisões
interpretativas, sempre à luz dos tratados e métodos que explicam elementos característicos
do estilo barroco. Tais como: as técnicas e os instrumentos individuais, a articulação e a
ornamentação que foi dada aos diferentes estilos musicais, enquanto criação e interpretação .
As possibilidades técnicas e sonoras do instrumento e até mesmo o temperamento e a
habilidade do executante, serão factores decisivos para conseguir uma boa e fiel interpretação
destes concertos; Resumen:
La marcada preferencia actual por la música de los antiguos maestros del barroco conduce
frecuentemente a ejecuciones de obras de este período, en las que no se presta la debida
atención hacia las convenciones y tradiciones, modeladoras de la propia escritura de la obra, y
regidoras de la práctica interpretativa de esta música.
Si un intérprete desea dedicarse a esta literatura musical antigua, debe tener en cuenta que el
gusto musical ha sufrido modificaciones a través de las distintas épocas y que en cada una de
estas épocas, se ha manifestado de diferentes maneras en diversos países. De aquí la
orientación del presente trabajo en hacer un estudio interpretativo de este estilo, desde el
punto de vista de un intérprete, a partir de dos conciertos para fagot. El primero de estos
conciertos, compuesto por uno de los grandes exponentes del barroco italiano, Antonio
Vivaldi (1678‐1741); y el segundo por Johann Freidrich Fasch (1688‐1758), compositor alemán,
en cuya obra es posible apreciar la incipiente desintegración del estilo barroco.
En el trabajo se realiza un estudio estructural de las obras, necesario para tomar decisiones
interpretativas, siempre a la luz de los tratados y métodos que explican elementos
característicos del estilo barroco. Tales como: las técnicas de los instrumentos individuales, la
articulación y la ornamentación que estaba dada a los diferentes estilos musicales en cuanto a
creación e interpretación. Las posibilidades técnicas y sonoras del instrumento e inclusive el
temperamento y la habilidad del ejecutante, serán factores decisivos para lograr una fiel y
buena interpretación de estos conciertos. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/14777 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|