Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/14741
|
Title: | A biblioteca (re)lida e (re)escrita em o miúdo que pregava pregos numa tábua |
Authors: | Guimarães, Rosa Maria da Silva |
Advisors: | Jubilado, Odete |
Keywords: | Biblioteca (Re)leitura (Re)escrita Intertextualidade Citação Library (Re)reading (Re)writing Intertextuality Citation |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | “A Biblioteca (re)lida e (re)escrita em O Miúdo que Pregava Pregos numa Tábua”
desenvolve uma análise sobre a utilização do discurso citacional, enquadrado no tema da
Biblioteca. A presença de uma personagem-(re)escritor em O Miúdo permite uma reflexão
sobre a importância da Biblioteca, enquanto metáfora da Intertextualidade, por esta reativar
a Citação.
Em Alma, o cenário escolhido retrata a personagem-(re)leitor que divulga as suas
leituras, partilha realizada a partir da leitura em voz alta. Em O Miúdo, a personagem-
(re)escritor transmite a sua biblioteca, enquadrando-a nas suas reminiscências.
A inserção da citação no contexto de memórias permite ao leitor aperceber-se da
existência de um (re)encontro intertextual e intratextual. Esta (re)descoberta, alicerçada na
(re)leitura e (re)escrita, viabiliza tanto a renovação do texto, como a memória citacional; ABSTRACT:“The Library (re)read and (re)written in O Miúdo que Pregava Pregos numa
Tábua” presents an analysis on the use of citational discourse framed into the theme of the
Library. The presence of a character-(re)writer in O Miúdo allows a reflection on the
importance of the Library which, by reactivating the citation, is a metaphor for
intertextuality.
In Alma, the chosen framework portrays the character-(re)reader who discloses his
readings, through a reading aloud experience. In O Miúdo, the character-(re)writer conveys
his library, framing it in his reminiscences.
The inclusion of the quotation in the context of memories allows the reader to
realize the existence of an intertextual and intratextual (re)encounter. This (re)discovery,
based on the (re)reading and the (re)writing, enables both the renewal of the text, and of
the citational memory. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/14741 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|