Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/14579

Title: Ron Miller e o pensamento modal-cromático no jazz: abordagem analítica
Authors: Diniz, Alexandre Henrique de Sousa
Advisors: Sá, Vanda de
Menezes, José
Keywords: Jazz
Modal
Harmonia
Composição
Pedagogia
Jazz
Modal
Harmony
Composition
Pedagogy
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este estudo representa uma análise do sistema harmónico modal-cromático de Ron Miller, introduzido no volume 1 do seu livro Modal jazz composition and harmony (Miller, 1996). Tem como objectivo o realce da sua utilidade e injustificada ausência na actual pedagogia do jazz. A carência de literatura dedicada ao ensino da harmonia e composição modal em jazz confere a este trabalho um destaque e importância particulares. À luz da música nele tratada, é revista a definição e categorização de Jazz Modal. O sistema é explicado sucintamente e a literatura mais relevante sobre teoria do jazz é confrontada, revelando o pioneirismo de Miller que começa a ser reconhecido em recentes investigações sobre harmonia de jazz avançada. São analisadas duas composições existentes e composta uma original, que demonstram alguns conceitos na prática. As noções de claro-escuro e de modos com qualidades emocionais são suportadas por estudos no campo da psicologia da música; Abstract: Ron Miller and the chromatic-modal thought in jazz – analytical approach The purpose of this study is the analysis of Ron Miller’s chromatic-modal harmonic system, introduced in the first volume of his book Modal jazz composition and harmony (Miller, 1996). The aim is to highlight its usefulness and unjustified absence in the current pedagogy of jazz. The lack of literature dedicated to the teaching of modal jazz harmony and composition sets this work in a spotlight of unique relevance. Based on the music treated in it, the entire definition and categorization of Modal Jazz is reviewed. The system is explained briefly and the relevant literature on jazz theory is confronted, revealing Miller’s pioneering, which is becoming to be recognized in recent research on advanced jazz harmony. Two existing compositions are analyzed and an original is composed, showing some concepts in practice. The notions of bright and dark, and modes with emotional qualities are supported by studies in the field of music psychology.
URI: http://hdl.handle.net/10174/14579
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ANEXO D - Audio das Comp. Analisadas.zip27.45 MBZipView/Open
Tese Mestrado Alexandre Diniz.pdfDocumento principal4.13 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois