Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/14579
|
Title: | Ron Miller e o pensamento modal-cromático no jazz: abordagem analítica |
Authors: | Diniz, Alexandre Henrique de Sousa |
Advisors: | Sá, Vanda de Menezes, José |
Keywords: | Jazz Modal Harmonia Composição Pedagogia Jazz Modal Harmony Composition Pedagogy |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este estudo representa uma análise do sistema harmónico modal-cromático de Ron Miller,
introduzido no volume 1 do seu livro Modal jazz composition and harmony (Miller, 1996).
Tem como objectivo o realce da sua utilidade e injustificada ausência na actual pedagogia do
jazz. A carência de literatura dedicada ao ensino da harmonia e composição modal em jazz
confere a este trabalho um destaque e importância particulares. À luz da música nele tratada, é
revista a definição e categorização de Jazz Modal. O sistema é explicado sucintamente e a
literatura mais relevante sobre teoria do jazz é confrontada, revelando o pioneirismo de Miller
que começa a ser reconhecido em recentes investigações sobre harmonia de jazz avançada.
São analisadas duas composições existentes e composta uma original, que demonstram alguns
conceitos na prática. As noções de claro-escuro e de modos com qualidades emocionais são
suportadas por estudos no campo da psicologia da música; Abstract:
Ron Miller and the chromatic-modal thought in jazz – analytical approach
The purpose of this study is the analysis of Ron Miller’s chromatic-modal harmonic system,
introduced in the first volume of his book Modal jazz composition and harmony (Miller,
1996). The aim is to highlight its usefulness and unjustified absence in the current pedagogy
of jazz. The lack of literature dedicated to the teaching of modal jazz harmony and
composition sets this work in a spotlight of unique relevance. Based on the music treated in it,
the entire definition and categorization of Modal Jazz is reviewed. The system is explained
briefly and the relevant literature on jazz theory is confronted, revealing Miller’s pioneering,
which is becoming to be recognized in recent research on advanced jazz harmony. Two
existing compositions are analyzed and an original is composed, showing some concepts in
practice. The notions of bright and dark, and modes with emotional qualities are supported by
studies in the field of music psychology. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/14579 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|