Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/14148

Title: Cria-ti: manifestações de criatividade no processo de cocriação
Authors: Coelho, Teresa Sofia Nobre dos Santos
Advisors: Santos, Maria Cristina Firmino
Keywords: Interlocutor
Infância
Texto
Receção
Literatura oral
Som
Criatividade
(Re)escrita
Representação
Abertura
Perceção
Interlocutor
Childwood
Text
Reception
Oral literature
Sound
Creativity
Rewriting
Representation
Openness
Perception
Issue Date: 2012
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Esta dissertação pretende refletir sobre o papel do leitor/interlocutor, como cocriador do texto literário. É objeto desta investigação reunir e promover técnicas criativas de reescrita de alguns textos incluídos no património oral do concelho de Alenquer. A investigação realizada envolveu alunos de um agrupamento de escolas do referido concelho, com o objetivo de estimular a criação de diferentes represen-tações do mesmo suporte de símbolos. Os trabalhos realizados pelos alunos foram recolhidos e analisados à luz de alguns pressupostos teóricos relacionados com o movimento da Estética da Receção, dos vários conceitos de criatividade e ainda de algumas teorias psicológicas, filosóficas e semiológicas inerentes ao processo de construção da identidade. Os trabalhos mais criativos estão incluídos no corpo desta dissertação tam-bém como sugestões de prática pedagógica e/ou lúdica; ABSTRACT: The purpose of this study is to reflect upon the performance of the reader as an author’s accomplice in constructing meanings to a literary text. It also aims to collect and promote creative writing techniques among young students by rewriting some of the short texts included in the oral literature of their region “Alenquer”. The strategy involved pupils from two schools and it claimed to stimulate them to create different representations of some of the oral and symbolic texts related to their patrimony. At the end, all the works were collected and analyzed according to the main conceptions of the movement “Rezeptionästhetik”1 and what creativity implies. The most creative ones are included in this study in order to offer some possible inter-esting ways of pedagogical work or recreational activities.
URI: http://hdl.handle.net/10174/14148
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
folha de rosto e seguintes.pdf323.02 kBAdobe PDFView/Open
corpo tese.pdf2.77 MBAdobe PDFView/Open
Anexos.pdf385.35 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois