Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/13373

Title: Identidade à universidade e ânimo em relação a encontrar emprego: importância do prestígio e da comunicação organizacional
Authors: Torrão, Ana Raquel Santana
Advisors: Bernardo, Maria de Fátima Campos
Keywords: Identidade à universidade
Prestígio percebido
Clima comunicacional
Ânimo face ao futuro
Dimensão dos cursos de Psicologia
Estatuto da universidade
Identity to the university
Perceived prestige
Communicational climate
Mood about the future
Dimension of psychology courses
Statute of the university
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A literatura tem mostrado que uma elevada identidade à organização, contribui para a autoestima do indivíduo, e consequentemente, para a sua autoconfiança face ao futuro. Assim, pretende-se perceber o efeito da identidade à organização no ânimo dos alunos face ao emprego. Explora-se também, a importância do prestígio da organização e do clima comunicacional para a identidade do sujeito, assim como o seu efeito na competição intergrupal. Finalmente avalia-se a importância da dimensão dos cursos de Psicologia e do estatuto da universidade (público/privado) nas variáveis. Os resultados demonstraram que a identidade à universidade não tem impacto no ânimo face ao futuro, contudo, revelaram que o prestígio e o clima comunicacional têm grande influência sobre este fator. Estes resultados foram explorados tendo em conta as teorias da identidade social, e procuraram contribuir para uma melhor compreensão do papel da identidade e dos seus preditores para o ânimo em relação a conseguir emprego após uma formação universitária; Identity to the University and encouragement in relation to finding employment: the prestige and importance of the communication climate ABSTRACT: The literature has shown that a high identity to the organization, contributes to the self-esteem of the individual, and consequently, for their confidence for the future. Therefore, we intend to realize the effect of the identity of the organization in students mood regarding employment. It explores the importance of the prestige of the organization and the communication climate to the subject's identity, as well as its effect on intergroup competition. Finally we evaluate the importance of the size of the university and the status (public/private) in variables. The results demonstrated that the identity the university has no impact on mood for the future, however, revealed that the prestige and communication climate have a major influence on this factor. The results were explored taking into account the theories of social identity, and sought to contribute to a better understanding of the role of identity and its predictors of mood in relation to getting a job after university.
URI: http://hdl.handle.net/10174/13373
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

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