|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/13059
|
Title: | Professor-profissional versus profissional-professor: um diagnóstico avaliativo do perfil, habilitação e atuação de docentes no ensino superior brasileiro |
Authors: | Matos, Benedito de Sousa |
Advisors: | Neto, António José dos Santos |
Keywords: | Ensino superior Formação profissional Profissional docente Higher education Professional training Higher education professor |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente estudo teve como objetivo investigar a coexistência de diferentes perfis de docentes em atuação no ensino superior brasileiro, bem como os reflexos de suas atuações perante os seus alunos em cursos de graduação.
Para tal, o estudo foi realizado em duas fases, a primeira com base na análise documental do Currículo Lattes de 392 docentes que atuavam em oito colegiados, de quatro diferentes áreas do conhecimento, situado em instituições dos sistemas públicos e privado de ensino superior, da cidade de Fortaleza, Brasil.
Em sua segunda fase, esta investigação buscou colher através de um questionário estruturado, a opinião dos alunos 1301 alunos, dos 24 docentes selecionados na fase de caracterização do perfil dos docentes, a fim de compreender qual a opinião destes alunos quanto à contribuição que docentes com perfil Acadêmico, Profissional e Equilibrado podem ter para a sua formação no nível de graduação e na consequente inserção na profissão após a conclusão de seus cursos; Abstract:
Professor-Professional versus Professional-Professor: A diagnosis to evaluate the profile, qualification and performance of professors in Brazilian higher education.
The present study aimed to investigate the coexistence of different profiles of professors working in the Brazilian higher education system, as well as the consequences of their actions in sight of their students in undergraduate courses.
With this purpose, the study was conducted in two phases, the first one based on documentary analysis of the National Faculty Directory (“Curriculum Lattes”) of 392 professors who worked in eight collegiate boards, from four different areas of knowledge, from both private and public institutions in Fortaleza, Brazil.
In its second phase, this research sought to obtain through a structured questionnaire, information regarding opinions from 1301 students regarding the 24 professors selected in the characterization phase when profiling them, in order to understand the student‟s opinion concerning the contribution that these professors with Academic, Professional and Balanced profiles may have for their academic education at an college level and subsequent insertion into the profession after completing their courses. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/13059 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|