Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/13058

Title: Envolvimento na escola, vitimação e bem-estar psicológico: um estudo com alunos/alunas do 3º ciclo
Authors: Saúde, Débora Cristina Ventura
Advisors: Melo, Madalena
Keywords: Envolvimento do/a estudante na escola
Vitimação
Bem-estar
Student engagement with school
Victimization
Well-being
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Suportada pelo modelo do Envolvimento do/a Estudante na Escola de Lam e Jimerson (2008), esta investigação pretende compreender as relações existentes entre as dimensões do Envolvimento do/a Estudante na Escola, a Vitimação por parte dos pares e o Bem-Estar. Pretende também verificar a existência de eventuais diferenças relativas ao sexo, ao ano de escolaridade e à idade. Aplicámos três escalas de autorrelato – a Escala de Envolvimento do/a Estudante na Escola, a Escala de Vitimação do Questionário de Violência Escolar e Isolamento Social e a Escala de Bem-Estar Psicológico para Adolescentes – a uma amostra de 379 estudantes (n=379). Os principais resultados encontrados sugerem que as raparigas e os/as alunos/as do 7.º ano de escolaridade são mais empenhadas/os no processo de aprendizagem; que o Envolvimento na Escola tende a diminuir ao longo da idade; e que existe relação entre os fatores Afetivo e Comportamental do Envolvimento, a Vitimação e o Bem-Estar; School Engagement, Victimization and Psychological Well- Being: A study with students of 3rd cycle Abstract: Supported by the model of Students Engagement with School of Lam & Jimerson (2008), this research aims to understand the relationships among dimensions of Student Engagement with School, Peer Victimization and Well-Being. It also aims to analyze differences in the participant’s average scores on gender, school year and age. We applied three self-report scales – Students Engagement School Scale, Victimization Scale of School Violence and Social Isolation Questionnaire, and Psychological Well-Being Scale for Adolescents - to a sample of 379 students (n=379). The main findings suggest that girls and students of the 7th grade are more engaged in the learning process; School Engagement tends to decrease along age; and there is relationship among affective and behavioral Engagement’s factors, the Victimization and Well-Being.
URI: http://hdl.handle.net/10174/13058
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Dissertação Definitiva.pdf750.68 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois