Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/13058
|
Title: | Envolvimento na escola, vitimação e bem-estar psicológico: um estudo com alunos/alunas do 3º ciclo |
Authors: | Saúde, Débora Cristina Ventura |
Advisors: | Melo, Madalena |
Keywords: | Envolvimento do/a estudante na escola Vitimação Bem-estar Student engagement with school Victimization Well-being |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Suportada pelo modelo do Envolvimento do/a Estudante na Escola de Lam e Jimerson
(2008), esta investigação pretende compreender as relações existentes entre as
dimensões do Envolvimento do/a Estudante na Escola, a Vitimação por parte dos
pares e o Bem-Estar. Pretende também verificar a existência de eventuais diferenças
relativas ao sexo, ao ano de escolaridade e à idade. Aplicámos três escalas de
autorrelato – a Escala de Envolvimento do/a Estudante na Escola, a Escala de
Vitimação do Questionário de Violência Escolar e Isolamento Social e a Escala de
Bem-Estar Psicológico para Adolescentes – a uma amostra de 379 estudantes
(n=379). Os principais resultados encontrados sugerem que as raparigas e os/as
alunos/as do 7.º ano de escolaridade são mais empenhadas/os no processo de
aprendizagem; que o Envolvimento na Escola tende a diminuir ao longo da idade; e
que existe relação entre os fatores Afetivo e Comportamental do Envolvimento, a
Vitimação e o Bem-Estar; School Engagement, Victimization and Psychological Well-
Being: A study with students of 3rd cycle
Abstract:
Supported by the model of Students Engagement with School of Lam & Jimerson
(2008), this research aims to understand the relationships among dimensions of
Student Engagement with School, Peer Victimization and Well-Being. It also aims to
analyze differences in the participant’s average scores on gender, school year and
age. We applied three self-report scales – Students Engagement School Scale,
Victimization Scale of School Violence and Social Isolation Questionnaire, and
Psychological Well-Being Scale for Adolescents - to a sample of 379 students (n=379).
The main findings suggest that girls and students of the 7th grade are more engaged in
the learning process; School Engagement tends to decrease along age; and there is
relationship among affective and behavioral Engagement’s factors, the Victimization
and Well-Being. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/13058 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|