|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/12974
|
Title: | Relatório da prática de ensino supervisionada na área da especialização do mestrado em ensino do português no 3º ciclo do ensino básico e ensino secundário e de espanhol nos ensinos básico e secundário, realizado na Escola Secundária André de Gouveia |
Authors: | Moreira, Pedro Manuel Ramos |
Advisors: | Costa, Paulo Jaime Lampreia |
Keywords: | Formação inicial de professores Prática de ensino supervisionada Ensino do português Ensino de espanhol Aprendizagem Teachers initial training Supervised teaching practice Portuguese teaching Spanish teaching Learning |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este relatório resulta da Prática de Ensino Supervisionada na Escola Secundária André de Gouveia nas disciplinas de Português e Espanhol. É organizado em cinco capítulos. No primeiro, Preparação científica, pedagógica e didática, fala-se dos documentos orientadores do ensino da língua materna e de espanhol. Faz-se um resumo alargado das orientações dadas pelo Ministério da Educação e Ciência ao nível de enquadramento legal; no segundo capítulo, Planificação e condução de aulas e avaliação de aprendizagens, descrevem-se e analisam-se todas as atividades realizadas pelos estagiários no âmbito da sua prática durante o ano letivo 2013/2014; no terceiro capítulo, Análise da Prática de Ensino, faz-se um breve balanço das atividades desenvolvidas, tendo em conta as atividades descritas no capítulo anterior e os comentários feitos ao longo do mesmo; no capítulo quatro, Participação na escola, fala-se das atividades curriculares e extracurriculares em que os estagiários participaram, assim como as que eles próprios promoveram, descrevendo-as e refletindo sobre elas; finalmente, no quinto capítulo, abordam-se questões relativas ao desenvolvimento profissional, abordando alguns aspetos da profissão docente e perspetivando o futuro desenvolvimento profissional do estagiário; Report of the Supervised Teaching Practice in the area of expertise of the Master in Portuguese teaching in basic teaching and high school teaching and Spanish teaching in basic teaching and high school teaching, written by the student Pedro Manuel Ramos Moreira in André de Gouveia High School.
Abstract:
This report results from the Supervised Teaching Practice at the André de Gouveia High School in the subjects of Portuguese and Spanish. It’s organized into five chapters. In the first chapter, scientific, pedagogical and didactic preparation, there is an analysis the guiding documents of the teaching of Portuguese and Spanish. It is a summary of the legal guidelines given by the Ministry of Education and Science; the second chapter, Planning and conducting classes and assessment of learning, describes and analyzes all activities performed by the trainees in their practice during the school year 2013/2014; the third chapter, Analysis of Teaching Practice, makes a brief assessment of the activities, taking into account the activities described in the previous chapter and the comments made; chapter four, Participation in school, describes the curricular and extracurricular activities in which the trainees participated , as well as those that they have promoted themselves, describing them and reflecting on them; finally, in the fifth chapter, there are considerations about professional development, discussing some issues about the teaching profession and prospects for future professional development. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/12974 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|