|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/12557
|
Title: | Construção de uma escola inclusiva: realidade(s) e futuro(s) |
Authors: | Baltag, Irina |
Advisors: | Grácio, Maria Luísa |
Keywords: | Educação inclusiva Diretores/coordenadores Práticas inclusivas Diversidade Inclusive education Directors/coordinators Inclusive practices Diversity |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Goodlad & Lovitt (1993 citados por Praisner, 2003), sugerem que a decisão de desenvolver uma escola inclusiva exige mudanças de mentalidades dos principais agentes educativos e particularmente dos dirigentes, estando estritamente ligados com valores, crenças e mudança de atitudes dos líderes escolares.
Os objetivos deste estudo visam identificar a perceção dos dirigentes sobre a escola inclusiva e o papel destes na implementação da inclusão nas escolas regulares.
Os dados foram recolhidos através de revistas semi-estruturadas a 12 participantes de 3 agrupamentos de escolas da zona centro de Portugal, dentre os quais os diretores, subdiretores, coordenadores do 1º e 2º ciclo. Os resultados mais destacados sugerem que na construção da escola inclusiva é importante considerar normas e princípios sobre a igualdade de oportunidades, promoção do ensino diferenciado em contexto regular, a disponibilização de recursos e promoção de colaboração entre vários profissionais e a família. Relativamente aos resultados menos referenciados sobressaem as dificuldades na implementação da inclusão, as práticas de ensino individualizado e avaliação dos alunos, as ações de sensibilização e formação, presença de valores de aceitação e o excesso de alunos nas turmas; Building an Inclusive School: Realities and Future
Abstract:
Goodlad & Lovitt (1993 cited by Praisner, 2003), suggest that the decision to develop an inclusive school requires changes in thinking the main education agents and particularly the leaders, being closely linked with values, beliefs and changing attitudes of school leaders.
The objectives of this study aims to identify the perceptions of inclusive school leaders about the role of these in the implementation of inclusion in mainstream schools.
Data were collected through semi-structured interviews of 12 participants in 3 groups of schools in central Portugal, among which the directors, sub-school directors, coordinators of the 1st and 2nd cycle. The most prominent results suggest that the construction of the inclusive school is important to consider the rules and principles on equal opportunities, promotion of differentiated instruction in the regular context, the availability of resources and promoting collaboration among various professionals and family. For the least referenced results stand the difficulties in implementing inclusion, the practice of individualized teaching and assessment of students, the awareness raising and training, presence of values of acceptance and excess students in classrooms. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/12557 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|