Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/12252

Title: Utilização de software educativo no ensino da física no ensino secundário
Authors: Candeias, Augusto António Rita
Advisors: Vicente, Henrique Agostinho de Oliveira Moiteiro
Keywords: Software educativo
Aulas de física e química
Estratégias de ensino-aprendizagem
Educational software
Physics and chemistry classes
Teaching and learning strategies
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Neste relatório pretende-se mostrar a utilização dos recursos informáticos ao longo da atividade profissional do mestrando, no que concerne a demonstrações, tratamento de dados e como interface em estudos experimentais. A título de exemplo, refira-se todas as atividades no âmbito do Projeto MINERVA, aquisição e tratamento de dados e ainda software didático destacando o Programa Modellus desenvolvido pela FCT/UNL. O trabalho aborda à utilização de software educativo em contexto de sala de aula de Física e Química, não se ambicionando um estudo exaustivo da temática, mas um relato de experiências. Muitas vezes verifica-se que nem sempre um determinado recurso tem o efeito desejado na aprendizagem dos alunos. Os professores deverão ter capacidade de análise crítica, para que possam traçar metodologias de exploração e fazer a seleção adequada do software que levará à apropriação das matérias que farão parte das competências científicas dos alunos; ### Abstract: Using Educational Software in the Teaching of Physics and Chemistry in Secondary Education This report intends to show the use of computational resources throughout the author professional activity, regarding proofs, data processing and as an interface in experimental studies. For instance, all the activities concerning the Project MINERVA may be referred to, the acquisition and data processing and also educational software, highlighting the program Modellus developed by FCT/UNL. This work is about the use of educational software in the context of Physics and Chemistry classroom, not aspiring to become an exhaustive study on the subject, but an account of experiences. Unfortunately, a certain feature does not always have the intended effect on students learning. Teachers should be able to carry out a critical analysis, in order to plan exploration methodologies and select the properly software that will enable students to develop scientific skills.
URI: http://hdl.handle.net/10174/12252
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
RAP_AugustoCandeias_m10871.pdf19.92 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois