|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/12056
|
Title: | A tipografia: uma ferramenta pedagógica para crianças do pré-escolar |
Authors: | Roque, Maria Carolina Navalhinhas |
Advisors: | Marques, Tiago Navarro |
Keywords: | Design editorial Tipografia Comunicação Alfabetização Literatura infantil Editorial design Typography Communication Literacy Children's literature |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este trabalho consiste na construção de uma ferramenta pedagógica de apoio a responsáveis pela gestão gráfica na criação/paginação de livros infantis, centrada em crianças do pré-escolar, com idade compreendida entre os 4 e 6 anos. Um dos grandes objectivos desta ferramenta consiste na forma de cativar este público, para a prática da leitura e consequente aprendizagem, através dos fundamentos tipográficos. O estudo de macro e micro tipografia, aplicado neste estudo, contribuiu para identificar e determinar quais os princípios de construção, nomeadamente na escolha da forma tipográfica, hierarquização de conteúdos e mesmo de equilíbrios ópticos na página, com o intuito de aproximar o nosso público a um grau de alfabetização satisfatória.
A estrutura desta investigação passou por várias fases que contribuíram determinantemente para um maior entendimento temático. Desde os princípios formais que foram fazendo a história da Tipografia, iniciada na triada Gutenberg – Schoeffer - Fust, e com maior foco nas suas classificações, iniciadas pelo gráfico Francis Thibaudeau.
Tudo isso com o objectivo de fundamentar a importância da tipografia utilizada e, principalmente, a relação existente entre texto e leitor/observador. A análise dos dados resultantes desta investigação é qualitativa e resulta num conjunto de directrizes não fechadas, para que, em futuras composições gráficas de livros infantis, a tipografia seja escolhida tendo em conta a sua finalidade principal, com maior eficácia, valorizando a comunicação com o público a que se direcciona a mensagem; ### Typography: A pedagogical tool for children from pré-school
Abstract:
This work consists of the construction of a pedagogical tool to support responsible management in creating graphic / paging of books, focusing on preschool children, aged between 4 and 6 years. A major objective of this tool is the way to captivate this audience, to practice reading and subsequent learning, through typographical reasons. The study of macro and micro typography, applied in this study helped to identify and determine the principles of construction, particularly in the choice of typographic form, prioritization of content and even optical balances on the page, with the aim of bringing our audience the satisfactory degree of literacy.
The structure of this investigation has gone through several phases that contributed decisively to a larger thematic understanding. Since the formal principles that were making the history of typography, Gutenberg started in the triad - Schoeffer - Fust and greater focus on their ratings, initiated by graphic Francis Thibaudeau.
All this with the aim of substantiating the importance of typography used, and especially the relationship between text and reader / viewer. The analysis of the data resulting from this research is qualitative and results in a set of guidelines not closed , so that in future graphic compositions of children's books , typography is chosen with regard to its main purpose , more effectively , enhancing communication with the public who directs the message. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/12056 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|