Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/11840

Title: Villa-Lobos e a educação musical no Brasil
Authors: Barreto, Jacqueline Lourenço
Advisors: Câmara, José Bettencourt da
Bizineche, Liliana
Keywords: Educação musical
Canto orfeónico
Folclore/Música tradicional
Nacionalismo
Modernismo
Civismo
Music education
Orpheonic singing
Folklore/Folk Music
Nationalism
Modernism
Civism
Issue Date: 2011
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este trabalho ocupa-se da intervenção de Heitor Villa-Lobos no domínio da educação musical no Brasil da primeira metade do século XX. Visa a compreensão dos ideais e realizações do compositor, na transformação do seu país nesse domínio. A contextualização histórica, social e política, com particular destaque para a ideologia nacionalista vigente, de que encontramos marcas nos escritos e nas canções patrióticas de Villa-Lobos, contribui para entender melhor os seus objetivos, justificações e os resultados alcançados. Destacam-se na biografia de Villa-Lobos, as viagens que fez pelo Brasil, a recolha de música tradicional que empreendeu, depois assumida como fonte de inspiração e fomento para a criação da sua própria obra. Num Brasil em profundas transformações políticas e sociais, Villa-Lobos surge conotado com o regime ditatorial de Getúlio Vargas, o que lhe permitiu implementar o seu projeto de educação musical do país, tema deste trabalho ; ### ABSTRACT: This essay concerns the analysis of Heitor Villa-Lobos’ role in Brazil’s music education at school level in the first half of the twentieth century. It aims at the understanding of his ideals and accomplishments regarding the transformation of his country in that matter. The historical, social and political context, of which we find evidence in his writings and patriotic songs, helps one towards a better comprehension of his objectives, reasonings and the achieved results, with special focus on the contemporary nationalistic ideology. From Villa-Lobos’ biography it is germane to highlight his travels throughout Brazil, from where he gathered folk music that later inspired the composer in the creation of his own work. In a scenario of profound political and social changes, Villa-Lobos’ is seen to be close to Getúlio Vargas’ dictatorial regime, a situation that allowed the composer to implement his music education project and that this essay refers to.
URI: http://hdl.handle.net/10174/11840
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

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