|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/11828
|
Title: | Estudo de impacto do modelo de implementação de serviços partilhados na Delegação Regional do Alentejo I.E.F.P., I.P. |
Authors: | Ramalho, José Domingos Carvalho |
Advisors: | Braga, Domingos Afonso |
Keywords: | Modelo de serviços partilhados Emprego IEFP Mudança organizacional Sociologia Model of shared services Employment IEFP organizational change Sociology |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Em 1998, o IEFP, IP, decidiu implementar na sua organização o modelo de serviços partilhados, abrangendo apenas algumas áreas de suporte, nomeadamente as aquisições e as operações financeiras. O modelo implementado conheceu um período experimental que envolveu os serviços centrais, os serviços de coordenação da Delegação Regional do Alentejo e cinco centros de emprego piloto. Só em 2009 o modelo foi alargado às restantes unidades orgânicas.
O objectivo desta investigação, é analisar o impacto da implementação do modelo de serviços partilhados na Delegação do Alentejo.
O trabalho pretendeu conhecer as razões de implementação do modelo, avaliar os impactos (negativos/positivos) da mudança de processos e perceber de que modo alterou a eficácia da USP Alentejo.
Conclui-se que a lógica de funcionamento dos serviços mudou totalmente com a implementação de serviços partilhados. Antes, focada na própria organização, agora colocando o enfoque no cliente. A maturidade do modelo é relativamente baixa e há ganhos que só se vão obter com o tempo. A aproximação regular e sistemática dos diversos patamares do modelo é fundamental. É necessário uma comunicação mais clara dos objectivos, monitorização permanente dos processos, bem como reforço das competências de todos os intervenientes; ### ABSTRACT:
Impact study of the implementation model of shared services in the IEFP. IP Regional Delegation
In 1998, IEFP IP, has decided to implement in its organization the model of shared
services covering only some areas of support, including acquisitions and financial
transactions. The implemented model has known an experimental period involving the central services, the Regional delegation coordination services as well as five other pilot Job Centers. Only in 2009 the model was shared by the other organic units.
The main goal of this research, is the analysis impact of implementing the shared services model in the Delegation of the Alentejo.
The research sought to ascertain the reasons for the implementation of the model, evaluate the impacts (negative / positive) change processes and realizing that so altered the effectiveness of USP Alentejo.
It was concluded that the logic operation of the services has changed totally with the
implementation of shared services. Before, it focused on the organization itself, now
putting the focus on the client. The maturity model is relatively low and there are gains that will be obtained only with time. The regular and systematic approach of the various levels of the model is crucial. You need a clearer communication of objectives, ongoing monitoring of processes, as well as enhancing the skills of all stakeholders. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/11828 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|