Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/11827

Title: A prática pedagógica no ensino fundamental: estudo em escola de assentamento do movimento sem terra
Authors: Oliveira, Ana da Conceição
Advisors: Mendonça, Maria da Assunção Folque de
Keywords: Movimento dos trabalhadores sem terra (MST)
Assentamento
Práticas educativas
Educação
Saberes pedagógicos
Workers without earth movement (MST)
Establishment
Educational practices
Education
Education pedagogic knowledge
Issue Date: 2011
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente estudo trata das práticas pedagógicas desenvolvida pelo Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST) na Escola de Ensino Fundamental Roberto Remigi, situada no Assentamento João Batista II, no município de Castanhal. O objetivo do estudo é verificar como a prática pedagógica é aplicada em escola de assentamento pelo Movimento Sem Terra no Ensino Fundamental, Séries Iniciais; conhecer o Projeto Político Pedagógico e identificar os fatores que interferem nas práticas pedagógicas dos professores de ensino fundamental. A pesquisa está baseada em revisão bibliográfica e de documentos de campo, numa abordagem fundamentalmente descritiva e interpretativa com base em entrevistas e questionário. Este trabalho se propõe a analisar as práticas pedagógicas aplicadas em escola de Assentamento do MST, por se julgar fundamental o conhecimento desse processo educativo que está acontecendo no interior dos assentamentos rurais, mas que ao mesmo tempo está passando despercebido pela maioria daqueles que de alguma forma estão comprometidos com a melhoria da qualidade de ensino. Este estudo por fim, apresenta como resultado aspectos interessantes da organização educacional do MST no assentamento João Batista II como, por exemplo, os princípios pedagógicos trabalhados que são entendidos como convicções que nascem da prática pedagógica da escola, da convivência no assentamento, que tornaram-se referências para muitos trabalhos científicos; ### ABSTRACT: The present study concerns the pedagogic practices developed by the Movement of the Rural Workers Without Earth (MST) in the School of Fundamental Teaching Roberto Remigi, located in the Establishment John the Baptist II, in the municipal district of Castanhal. The objective of the study is to verify how the pedagogic practice is conceived at the establishment school by the Movement Without Earth in the Fundamental Teaching, Initial Series; it aims to understand of the Pedagogic Political Project and to identify the factors that interfere in the teachers' of fundamental teaching pedagogic practices. The research includes a review of the literature and an analysis of the school documents as well as a descriptive an interpretative analysis of the participant’s understandings of the pedagogical practice in the school based on interviews. This work intends to analyze the applied pedagogic practices in school of establishment of MST, order to reveal of the educational process that it is happening inside the rural establishments, which is passing unperceived for most of those that are committed with the improvement of the teaching quality in some way. This study finally, presents as resulted interesting aspects of the educational organization of MST in the establishment John the Baptist II as, for instance, the pedagogic principles that are understood as convictions that are born of the pedagogic practice of the school, of the experience in the establishment, which became references for many scientific works.
URI: http://hdl.handle.net/10174/11827
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
DISSERTAÇÃO ANA DA CONCEIÇÃO OLIVEIRA f. 14 a 138.docx225.92 kBMicrosoft Word XMLView/Open
DISSERTAÇÃO ANA DA CONCEIÇÃO OLIVEIRA f. I a XII.doc131 kBMicrosoft WordView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois