Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/11811

Title: Eu toco, tu tocas, ele toca...: um estudo sobre o toque entre crianças do 1º ciclo do ensino básico
Authors: Direito, Liliana do Rosário Sapateiro Conceição
Advisors: Mira, António Ricardo
Keywords: Toque
Crianças do 1º ciclo do ensino básico
Corpo
Socialização
Comunicação não-verbal
Psicomotricidade
Interacção
MISP
Touch
Children of the 1 st cycle of basic education
Body
Socialization
Non-verbal communication
Psychomotor
Interaction
MISP
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Nos últimos anos, a sociedade tem sofrido inúmeras alterações. Dependente dessas alterações está a forma como as crianças se relacionam e interagem entre si. Neste trabalho que se situa na área da Psicomotricidade Relacional propõe-se analisar a relação/comunicação de um grupo de crianças do 1º Ciclo do Ensino Básico antes e após a implementação do programa de Massagens nas Escolas – MISP. O MISP é efectuado entre crianças e tem como objectivo principal proporcionar o toque positivo e nutritivo. O estudo, que, seguiu uma abordagem de investigação qualitativa, envolveu 19 crianças de uma turma de 3º/4º anos de escolaridade e desenvolveu-se em três momentos distintos. Inicialmente foi realizada uma observação naturalista, denominada Pré-MISP, seguida de vinte sessões bissemanais do MISP. Finalmente concretizou-se uma outra observação naturalista, denominada Pós-MISP. Pretende-se consolidar, com esta dissertação, estudos já existentes relativamente à importância do toque na vida humana, enquanto necessidade básica e elemento fundamental de socialização; ABSTRACT: I touch, you touch, he touch ... A study on the touch among children of the 1st Cycle of Basic Education Society has been changing through the past years. The way children relate and interact among themselves is nowadays closely depending on that evolution and changing of society patterns. Therefore, this work on Relational Psychomotor has the proposal to show the relationships and communicative interaction of a group of children of the 1st Cycle of Basic Education, before and after the implementation of the Massage in Schools Program - MISP. The MISP is developed among children and its main aim is to provide children positive and nutritious daily touch. The study has followed a qualitative research approach; it involved 19 children in a class of 3rd / 4th grade and has been developed into three major and distinct moments. At first there was a natural observation, called Pre-MISP, then there were twenty biweekly MISP Programme sessions; these sessions were taught by the researcher herself, due to the fact of having such appropriated qualification. Finally another natural observation was done at the end of the process, called Post-MISP. We intend to consolidate, with this thesis, studies already existing on the importance of touch in human life, regard as a basic need and a fundamental element of people´s socialization.
URI: http://hdl.handle.net/10174/11811
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Tese_Liliana_Direito_M7467.pdf214.19 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois