Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/11723
|
Title: | Ambiente psicossocial de sala de aula e dificuldades de aprendizagem: um estudo com alunos do 2º e 3º ciclo do ensino básico |
Authors: | Ferreira, Cátia Filipa Freitas |
Advisors: | Melo, Madalena |
Keywords: | Ambiente psicossocial Dificuldades de aprendizagem Psychosocial environment Learning disabilities |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O ambiente psicossocial de sala de aula, é considerada uma variável de natureza psicológica que remete para a forma como os alunos se sentem a si mesmos e aos outros. O objectivo deste estudo é compreender a relação entre a percepção do ambiente psicossocial da sala de aula, as percepções das relações sociais e o sentimentos de valorização pela escola em alunos sem e com dificuldades de aprendizagem. A amostra foi constituída por 245 alunos de ambos os sexos do 2.º e 3.º ciclo de uma Escola Básica Integrada de Évora. Foram utilizados dois questionários: Escala de Clima de Sala de Aula (CES – forma abreviada) e a Escala de Sentimentos face à Escola (ESFE). Os resultados demonstram que existem diferenças estatisticamente significativas na percepção do clima de sala de aula real na dimensão de Afiliação e nos domínios da ESFE, entre os alunos sem e com dificuldades de aprendizagem; ### Abstract:
The psychosocial environment of the classroom is considered a variable psychological nature, which refers to how the students feel themselves ourselves and others. The purpose of this study is to understand the relationship between perception of the psychosocial environment of the classroom, perceptions of relations social and feelings of appreciation for school students with and without learning difficulties. The sample consisted of 245 students both gender of the 2. and 3. cycle of an Integrated Primary School in Evora. Two questionnaires were used: Scale Climate Classroom (CES - abbreviated form) and the Scale of Feelings against the school (ESFE). Results show show that there are significant differences perception of the climate of the classroom in real form and Affiliate ESFE areas of, among students with and without learning difficulties. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/11723 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|