Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/11590

Title: Castelvecchio de Carlo Scarpa: o reinventar de um museu, entre passado e presente
Authors: Esteves, Pedro Carvalhido
Advisors: Matos, João Barros
Soares, João
Issue Date: 2009
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O entendimento do trabalho final de curso como oportunidade para estudar uma das problemáticas que mais me fascinam no campo daArquitectura, a ideia de construir no construido, tem por resultado a dissertação “Castelvecchio de Carlo Scarpa: o reinventar de um museu entre passado e presente”. O estudo desta obra paradigmática, na intervenção sobre edifícios históricos, conduz a uma pista, que mais do que tentar encerrar numa palavra a intervenção, constrói uma possibilidade interpretativa: a ideia de “prótese” como modo de colocar em relação obra de arte e espaço expositivo. Luz, cor, textura, materiais, percursos e suportes das obras de arte são entendidos e trabalhados por Carlo Scarpa no como matéria da intervenção. Reinventando e substituindo elementos préexistentes, Scarpa mostra as diferentes fases históricas ocultas do edifício e torna evidente o valor plástico de cada obra, construindo com o desenho do pormenor a união entre as diferentes partes e a justaposição dos vários fragmentos. Museo Civico di Castelvecchio; ### Abstract: Understanding this final work as a chance for studying one of the questions in Architecture that fascinates me, the idea of building in what is already built, has as result the dissertation “Castelvecchio from Carlo Scarpa: the reinventing of a museum between past and present”. The study of this paradigmatic work in the intervention in historical buildings, leads to a clue, which instead of trying to enclose the intervention in a word or idea, is an interpretative possibility: the idea of “prosthesis” as a way for establishing a relationship among the work of art and the expositive space. Light, colour, texture, materials, courses and supports of the works of art are understood and tooled by Carlo Scarpa in the as material of the intervention. Reinventing and replacing already existing elements, Scarpa shows the different historical hidden phases of the building and evinces the plastic value of each work of art, constructing with the design of the detail the union of the different parts and the overlap of the several fragments. Museo Civico di Castelvecchio
URI: http://hdl.handle.net/10174/11590
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
castelvecchio de carlo scarpa.pdf7.28 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois