|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/11590
|
Title: | Castelvecchio de Carlo Scarpa: o reinventar de um museu, entre passado e presente |
Authors: | Esteves, Pedro Carvalhido |
Advisors: | Matos, João Barros Soares, João |
Issue Date: | 2009 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O entendimento do trabalho final de curso como oportunidade para estudar uma das
problemáticas que mais me fascinam no campo daArquitectura, a ideia de construir no construido,
tem por resultado a dissertação “Castelvecchio de Carlo Scarpa: o reinventar de um museu entre
passado e presente”.
O estudo desta obra paradigmática, na intervenção sobre edifícios históricos, conduz a
uma pista, que mais do que tentar encerrar numa palavra a intervenção, constrói uma possibilidade
interpretativa: a ideia de “prótese” como modo de colocar em relação obra de arte e espaço
expositivo.
Luz, cor, textura, materiais, percursos e suportes das obras de arte são entendidos e
trabalhados por Carlo Scarpa no como matéria da intervenção.
Reinventando e substituindo elementos préexistentes, Scarpa mostra as diferentes fases
históricas ocultas do edifício e torna evidente o valor plástico de cada obra, construindo com o
desenho do pormenor a união entre as diferentes partes e a justaposição dos vários fragmentos.
Museo Civico di Castelvecchio; ### Abstract: Understanding this final work as a chance for studying one of the questions in Architecture
that fascinates me, the idea of building in what is already built, has as result the dissertation
“Castelvecchio from Carlo Scarpa: the reinventing of a museum between past and present”.
The study of this paradigmatic work in the intervention in historical buildings, leads to a
clue, which instead of trying to enclose the intervention in a word or idea, is an interpretative
possibility: the idea of “prosthesis” as a way for establishing a relationship among the work of art and
the expositive space.
Light, colour, texture, materials, courses and supports of the works of art are understood
and tooled by Carlo Scarpa in the as material of the intervention.
Reinventing and replacing already existing elements, Scarpa shows the different historical hidden
phases of the building and evinces the plastic value of each work of art, constructing with the design
of the detail the union of the different parts and the overlap of the several fragments.
Museo Civico di Castelvecchio |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/11590 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|