|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/11526
|
Title: | Arqueologia das aprendizagens na freguesia de Nossa Senhora da Conceição - Alandroal (1997-2007) |
Authors: | Galhardas, Elisabete de Jesus dos Passos |
Advisors: | Ni, José Carlos Bravo |
Keywords: | Educação formal Educação não formal Educação informal Aprendizagem ao longo da vida Educação e desenvolvimento local Formal education Non formal education Informal education Life long learning Educational and local development |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente estudo foi desenvolvido através da concretização de uma abordagem quanti-tativa, recorrendo-se à análise de dados por meio de aplicação de inquéritos por questio-nário, com o objectivo de identificar e caracterizar o perfil do universo de aprendizagens institucionais disponibilizadas pelas instituições da freguesia de Nossa Senhora da Con-ceição (Alandroal), na década de 1997-2007.
A cartografia deste universo de aprendizagens permitiu conhecer e caracterizar, neste território, os projectos educativos disponibilizados pelas instituições locais, em contex-tos formais, não formais e informais de aprendizagem e a eventual relevância e signifi-cado no processo de qualificação dos indivíduos residentes nesta freguesia.
Verificou-se que a maioria das instituições inquiridas pertencem ao sector do comércio e restauração e, na década considerada, evidenciaram uma elevada dinâmica associativa no que à formação e educação diz respeito, contribuindo, desta forma, para a qualifica-ção da população adulta.
Foram inquiridas 106 instituições e identificadas 284 aprendizagens institucionais, com maior ocorrência no ano de 2007. Estas aprendizagens localizaram-se nas áreas de Ciências Sociais, Comércio e Direito e tiveram, como principais objectivos, o melhora-mento do funcionamento e a modernização das instituições, assim como a melhoria do exercício profissional dos funcionários ou colaboradores. Foram aprendizagens de curta duração realizadas, na sua maioria, em contexto laboral e com ausência de certificação; ### ABSTRACT:
“Learning Archeology in the Parish of Nossa Senhora da Conceição – Alandroal (1997-2007)”
The present study was developed through the implementation of a quantitative approach to the analysis using data through the application of questionnaire surveys, in order to identify and characterize the universe of available institutional learning institutions in the parish of Nossa Senhora da Conceição (Alandroal), in the decade of 1997-2007.
The mapping of this universe of learning helped identify and characterize this territory, the educational projects provided by local institutions, in formal, non formal and infor-mal learning and the possible relevance and meaning in the process of qualification of individuals living in this parish.
It was found that most institutions surveyed belong to the trade and catering sector and, in the decade, showed a high associative dynamics in the training and education con-cerns, thus contributing to the qualification of the adult population.
106 institutions were surveyed and identified 284 institutional learning, with greater occurrence in 2007. These learning located in the areas of Social Sciences, Commerce and Law and had as main objective the improvement and modernization of the function-ing of the institutions, as well as the improvement of professional staff or contributors. Learning were of short duration carried out mostly in the employment context and lack of certification.
Keywords: Formal education, non formal education, informal education, lifelong learn-ing, education and local development. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/11526 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|