Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/11503

Title: Reação das familias ao diagnóstico da criança com pertubações do espectro do autismo: um estudo exploratório
Authors: Madeira, Helena Isabel Bico
Advisors: Santos, Graça
Keywords: Perturbações do espectro do autismo
Família
Entrevista
Análise de conteúdo
Mudanças estruturais
Autism spectrum
Disorders
Family
Interview
Content analysis
Structural changes
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: As Perturbações do espectro do Autismo (PEA) são perturbações do desenvolvimento caracterizadas por um leque de sintomas específicos. Ao nível das causas ainda muito continua por descobrir. Normalmente não existe nada no aspeto da pessoa que a diferencie dos demais, havendo diferenças significativa ao nível da comunicação, comportamento e aprendizagem em relação aos outros. Neste estudo pretendeu-se atingir vários objetivos, entre os quais: perceber quando e quais foram os sinais que alertaram para a diferença; quem fez e de que forma foi transmitido o diagnóstico; quais os sentimentos da família predominantes neste percurso; que apoios e limitações existiram e existem para estas famílias e ainda, perceber que alterações ocorreram na família. Os dados forma obtidos através de uma entrevista semiestruturada, cujo guião foi construído para o efeito, tendo sido analisados através da técnica de análise de conteúdo. Os participantes deste estudo foram 14 pais (13 mães e 1 pai) de crianças com PEA residentes nos mais variados pontos do país. Os resultados revelaram que não é fácil chegar à perceção das diferenças numa fase muito precoce, uma vez que a maioria nota que os filhos têm algo que os diferencia na altura em que eles deveriam começar a interagir, comunicar e aprender. Apontam ainda para que um dos grandes fatores que interfere na adaptação às PEA é a forma como é dada a notícia e a falta de apoio e esclarecimento que lhes são prestados nessa altura e dai para a frente; ### Abstract: Reaction of the families to diagnosis of children with Autistic Spectrum Disorders : an exploratory study The Autistic spectrum Disorders (SAEs) are developmental disorders characterized by a range of specific symptoms. At the level of the causes still much remains to be discovered. Normally there is nothing in appearance of person that differentiates itself from other, having significant differences at the level of communication, behavior and learning in relation to the other. In this study it was intended to achieve several objectives, including: know when and what were the signs that alerted to the difference; who did and how it was transmitted the diagnosis; What are the predominant family's feelings in this way; that support and limitations existed and exist for these families and yet, realizing that changes have occurred in the family. The shape data obtained through a semi-structured interview, whose script was built for that purpose, having been analyzed through the technique of content analysis. The participants in this study were 14 parents (13 mothers and 1 parent) of children with PEA residents in various parts of the country. The shape data obtained through a semi-structured interview, whose script was built for that purpose, having been analyzed through the technique of content analysis. The participants in this study were 14 parents (13 mothers and 1 parent) of children with PEA residents in various parts of the country. The results revealed that it is not easy to reach the lack of differences at a very early stage, since most note that the kids have something that sets them apart when they should begin to interact, communicate and learn. Point to one of the major factors that interfere in the adaptation to the PEA is the way the news is given and the lack of support and clarification provided to them at that time and so forth.
URI: http://hdl.handle.net/10174/11503
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

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