|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/11478
|
Title: | Práticas interdisciplinares na relação entre física e artes no contexto da educação de jovens e adultos: perspectivas e vivências de professores do ensino médio brasileiro |
Authors: | Araújo, Onélia Cilene Sales de |
Advisors: | Neto, António José dos Santos |
Keywords: | Interdisciplinaridade Física Artes Educação de jovens e adultos Ensino médio Interdisciplinarity Physics Art Youth and adults education High school |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este estudo, de natureza qualitativa, teve como principal finalidade investigar as
possibilidades da realização de práticas interdisciplinares entre as disciplinas de Física e
de Artes na Educação de Jovens e Adultos (EJA) do ensino médio brasileiro. Nele
participaram, através de entrevistas individuais semi-estruturadas, oito professores,
quatro de Física e quatro de Artes, todos eles a ministrarem turmas de EJA em três
escolas do município de Ananindeua, Pará, Brasil.
A análise de conteúdo dos dados recolhidos permitiu inferir que ambos os
grupos de participantes, apesar da escassa formação específica de que têm podido
dispor, procuram, na medida do possível, realizar atividades interdisciplinares, mesmo
em contexto de EJA. Apontaram, inclusivamente, efeitos positivos desse tipo de
atividades, como seja o aumento das taxas de assiduidade, o desenvolvimento da
competência interpretativa do aluno, além de sentirem que as aulas ficam mais
produtivas e divertidas com motivacionais para os alunos. Manifestaram, contudo,
insatisfação face a alguns obstáculos enfrentados, destacando a rigidez da estrutura
curricular do sistema educativo brasileiro, caracterizado como complexo e demasiado
fragmentado e a carga horária das disciplinas, a afetar de forma particularmente gravosa
a disciplina de Artes; ### ABSTRACT:
Cross-curricular practices in the relation between Physics and Art in the
context of young and adult education: perspectives and experiences of
Brazilian high school teachers
The purpose of this work was to investigate the possibility of cross-curricular
practice between Physics and Art subjects in the youth and adults education at Brazilian
high schools. Four teachers of Art and four of physics participated on the work through
individual semi-structured interviews. All of them were teaching physics and art
subjects to classes of youth and adults education in three schools in Ananindeua city,
State of Pará, Brazil.
The results obtained allowed us to infer that both groups of participants, despite
of its having had a bad specific education and training, were doing their best to make
cross-curricular activities, even in the context of EJA. Teachers were supposed to have
noticed positive effects of those type of activities on students learning, namely the
increase of the attendance and the development of the interpretative competence of the
students and a growing interest and motivation for their classes. They expressed,
however, clear dissatisfaction regarding some obstacles faced, pointing out the rigidity
of the curricular structure of the Brazilian education system, classifying it as complex
and fragmented, and the workload of the subjects which seriously affects the subject of
Art. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/11478 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|