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http://hdl.handle.net/10174/11366
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Title: | A educação e a economia: determinantes na qualidade e eficiência educativa |
Authors: | Rocha, Nuno Filipe Antunes |
Advisors: | Oliveira, Maria Manuela Melo Vieira, Carlos Manuel Rodrigues Vieira, Isabel Maria Pereira Viegas |
Keywords: | Eficiência educativa RLM DEA FDH Order-m Educational efficiency RLM DEA FDH Order-m |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente estudo analisa a eficiência educativa em Portugal, comparando o país com os restantes membros da Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Económico (OCDE). Para alcançar este objetivo, a análise começa por dar resposta às seguintes questões:
1. Quais os indicadores socioeconómicos que mais influenciam a educação?
2. Qual a metodologia mais adequada para determinar a eficiência educativa?
No sentido de dar resposta à primeira questão, a metodologia adotada consistiu na utilização de um método paramétrico para determinar os indicadores que teriam maior influência no modelo a construir. Para poder responder à segunda questão, utilizaram-se diversos métodos não paramétricos. O método que revelou maior robustez foi o Order-m, por ter melhor razão de convergência face à dimensão da amostra.
A eficiência educativa parece ser privilégio de um reduzido número de países: Finlândia, Japão e Coreia do Sul. Portugal revelou-se ineficiente face a muitos países da OCDE; ### The Education and the Economy: Determinants of the quality and efficiency of education
ABSTRACT
This study examines the efficiency of education in Portugal, comparing the country with other members of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). To accomplish this, the analysis begins by addressing the following questions: 1. What are the socio-economic indicators that influence education? 2. What is the most appropriate methodology for determining the efficiency of education? In order to answer the first question, the methodology adopted was a parametric method to determine the indicators that have greater influence on building the model. To answer the second question, we used several nonparametric methods. The method that proved more robust was Order-m, for having a better rate of convergence compared to the sample size. The efficiency of education seems to be the privilege of a small number of countries: Finland, Japan and South Korea. Portugal proved inefficient compared to many OECD countries. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/11366 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
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