Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/11190

Title: Inclusão digital na educação básica brasileira - projeto UCA no Estado do Pará: um estudo de caso
Authors: França, Célia da Conceição de Assis
Advisors: Ramos, José Luís
Keywords: Inclusão digital
Informática educativa
Laptop educacional
Digital inclusion
Educational computing
Educational Laptop
Issue Date: 2012
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente trabalho aborda o projeto UCA, na escola Municipal Antônia Rosa, no Município de São João da Ponta, no Pará. Neste Estudo investigamos os impactos do projeto na escola, nos professores e nos alunos. A revisão da literatura foi focada nos fundamentos teóricos no campo da inclusão digital, tecnologia na educação e o uso educacional do laptop no contexto da escola. Adotamos o estudo de caso como metodologia e para a coleta de dados, utilizamos entrevistas individuais e em grupo. Os resultados indicam as atividades de pesquisa na Internet como a principal atividade desenvolvida pelos professores e os alunos dizem que eles usam o laptop mais para entretenimento do que para realizar atividades voltadas para o ensino e a aprendizagem. A pesquisa também indica que o projeto representou uma vitória para a inclusão digital e social, especialmente pela distribuição de laptops, o que permitiu não apenas a familiarização do aluno, mas também de toda a sua família, nesta tecnologia previamente desconhecida para a maioria das pessoas no município; ### ABSTRACT: DIGITAL INCLUSION IN BRAZILIAN BASIC EDUCATION – THE UCA PROJECT IN PARÁ STATE: A CASE STUDY This paper discusses the UCA project, in the brazilian municipal school, Antonia Rosa, in São João da Ponta, Pará. In this study, we investigated the project‟s impacts in the school, teachers and students. The literature review was focused on the theoretical foundations in the field of digital inclusion, technology in education and the educational use of the laptop in the school context. We adopted the case study as the main methodology and for data collection, we used individual and group interviews. The results indicates that search activities on the Internet was the main activity developed by teachers, and students say they use the laptop mostly for entertainment than to carry out activities aimed at teaching and learning. Research also indicates that the project represented a victory for digital and social inclusion, especially for the distribution of laptops, which allowed not only to familiarize the student, but also his entire family, in this technology previously unknown for the most of the people in the municipality.
URI: http://hdl.handle.net/10174/11190
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Dissertação_versao_fina_celiafranca_2013.pdf1.71 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois