Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/10795

Title: Ideias dos alunos sobre a expansão portuguesa: um estudo no 8º ano de escolaridade
Authors: Passarudo, Maria Catarina Andrade Godinho Avó Oliveira
Advisors: Magalhães, Olga Maria Santos
Keywords: Educação histórica
Consciência histórica
Metacognição
Issue Date: 2013
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Ideias de Alunos sobre a Expansão Portuguesa: um estudo no 8º ano de escolaridade Este estudo, de natureza qualitativa, insere-se na área da Educação Histórica e procurou analisar as respostas de alunos de 8º ano, acerca das suas ideias sobre o que foi a expansão portuguesa dos séculos XV e XVI. O modelo de aula oficina permitiu aos alunos estabelecerem um confronto entre as suas ideias tácitas e as que resultaram da leitura e análise de fontes históricas diversificadas. O ensino da História, enquanto profissão e missão pode contribuir para o desenvolvimento da consciência histórica. Ao estabelecer uma correlação entre o quotidiano do passado e do presente, pode ajudar a compreender o motivo pelo qual é importante aprender História. A prática metacognitiva, que adotámos poderá auxiliar os alunos na resolução de situações problemáticas no futuro, enquanto cidadãos intervenientes, perante os desafios do nosso tempo; ### Abstract Student’s ideas about Portuguese Expansion: a study in 8th grade This qualitative study is included in Historic Education and sought to examine the 8th grade students’ answers about their ideas of what was Portuguese expansion of the 15th and 16th centuries. The workshop kind of class allowed the student pairs to develop a confrontation between their tacit ideas and those resulting from the reading and the analysis of diverse historical sources. The teaching of history, as a profession and mission, can contribute to the development of historical consciousness. When creating a correlation between the daily lives of the past and present, allows understanding why it is important to learn history. Furthermore the use of metacognitive practice that we adopted for the historical understanding can assist students in solving problematic situations in future, as active citizens, and facing the increasingly demanding challenges of our societies.
URI: http://hdl.handle.net/10174/10795
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Documentos Iniciais.pdf63 kBAdobe PDFView/Open
Dissertação.pdf5.47 MBAdobe PDFView/Open
Capa.pdf59.57 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois