Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/10742
|
Title: | Avaliação das aprendizagens: perceções e práticas de professores do 3º ciclo do ensino básico |
Authors: | Branco, Ana Margarida do Cabo Marques Loução Vilhena |
Advisors: | Borralho, António Manuel Águas |
Keywords: | Práticas avaliativas de professores Avaliação das aprendizagens Preceções sobre avaliação |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este estudo de natureza qualitativa teve como objetivos a caracterização das perceções dos professores acerca de avaliação, a identificação das estratégias e instrumentos de avaliação que os professores dizem utilizar e indagar a existência de relação entre essas perceções e as suas práticas avaliativas.
Baseou-se em dados empíricos obtidos a partir da aplicação de três técnicas de recolha de dados: entrevistas, observação direta e análise documental.
Constatou-se alguma influência da tradição clássica de avaliação nas suas perceções, que se enquadram nas primeiras gerações da avaliação, onde prevalece a orientação para a classificação/ certificação em detrimento da orientação para a regulação/ melhoria das aprendizagens, sugerindo práticas avaliativas características da avaliação da aprendizagem e não da avaliação para a aprendizagem, destacando-se a tentativa das participantes em diversificar e modificar as suas estratégias e instrumentos avaliativos o que parece uma aproximação à quarta geração de avaliação; ### ABSTRACT:
The purpose of this study, as far as quality aspects are concerned, was the characterization of teachers’ perceptions about assessment, strategies identification and assessment instruments theoretically used by teachers, as well as identify relationship between its teachers’ assumptions and their effective evaluation practices.
It was based on empirical data obtained from the application of three different data collection techniques as: interviews, direct observation, and documentation analysis.
It was found some influence of the classical tradition of evaluation in its perceptions, that fall into the first generations of evaluation, where the prevailing orientation for classification / certification at the expense of guidance for adjusting / improving learning, assessment practices suggesting characteristics of the evaluation learning rather than assessment for learning, there is the attempt by the participants to diversify and modify their strategies and evaluation instruments which seems an approach to fourth generation evaluation. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/10742 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|