Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/10422

Title: O reconhecimento e a exploração da Matemática cultural: uma abordagem etnomatemática com alunos do 7.º ano de escolaridade
Authors: Latas, Joana Rosa Baião
Advisors: Moreira, Darlinda
Keywords: Etnomatemática
matemática cultural
conexões matemáticas
comunicação matemática
Issue Date: 2011
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O reconhecimento e a exploração da Matemática cultural: uma abordagem etnomatemática com alunos do 7.º ano de escolaridade A integração de aspectos culturais nos currículos é um meio de legitimar processos matemáticos implícitos em vivências dos alunos e de, responder à diversidade cultural em prol de uma aprendizagem da Matemática com significado (e.g. Bishop, 2005; Gerdes, 2007; Moreira, 2008). Com esta investigação pretende-se compreender de que modo as experiências culturais dos alunos exploradas de um ponto de vista matemático, em contexto de sala de aula, constituem um caminho para tornar visível a matemática nelas implícita. Para tal delinearam-se três questões incidindo nos temas: i) matemática cultural ii) comunicação matemática e iii) conexões matemáticas. A metodologia seguida na investigação é qualitativa, de natureza interpretativa, incidindo o processo de recolha de dados na observação participante, na entrevista, na análise documental e no desenho de um projecto curricular. A conceptualização do projecto seguiu uma abordagem etnomatemática e foi implementado numa turma de 7.º ano de escolaridade onde a professora desempenhou simultaneamente o papel de investigadora. Os resultados sugerem que os alunos: i) se apropriaram de práticas culturais ao estabelecerem relação com os seus conhecimentos prévios; ii) revelaram gradual predisposição para o estabelecimento de conexões matemáticas e iii) melhoraram a capacidade de comunicar matematicamente ao longo do estudo. ###### ; The recognition and exploration of the Cultural Mathematics: an ethnomathematical approach with 7th grade students The integration of cultural aspects in the curricula is a legitimate mean to understand implicit mathematical processes in student‟s experiences. It is also a way to respond to cultural diversity, towards a meaningful learning of mathematics (eg Bishop, 2005; Gerdes, 2007; Moreira, 2008) This research aims to understand how student‟s cultural experiences, explored from a mathematical point of view, in the environment of the classroom, are a way of turning visible their implicit mathematics. To do so three questions were posed, that focused on the themes: i) cultural mathematics ii) mathematical communication and iii) mathematical connections. The research methodology is qualitative, interpretive in nature. Data was gathered using participant observation, interviews, documentary analysis and the design of a curricular project. The conceptualization of the project followed an ethnomathematical approach and it was implemented in a 7th grade class where the teacher played simultaneously the role of researcher. The results suggest that students: i) appropriated cultural practices while establishing relationships with their prior knowledge ii) showed gradual willingness to establish mathematical connections and iii) improved their ability to communicate mathematically. Keywords: Ethnomathematics, cultural mathematics; mathematical connections; mathematical communication.
URI: http://hdl.handle.net/10174/10422
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Dissertação JLatas.pdf2.45 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois