Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/9031

Title: Investigation, optimization and re- design of a body car part, especially in terms of weight and cost reduction, material substitution, structural rigidity and fixation system
Authors: Oliveira, Tiago Miguel Grilo Mayer
Advisors: Garção, José Eugénio
Schulze, Hilmar
Issue Date: 2013
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Abstract Reducing vehicle mass in order to improve fuel efficiency is one of the biggest challenges of actually automotive society. This objective could be achieved using lighter materials or less pollutant engines, nevertheless these technologies are currently expensive and engineers must develop high efficient safety vehicles that could be economically competitive in their class. The immediate objective of this research is to analyze a body car part in order to improve its weight characteristics without compromising the main function of the component as well as the final price per unit. Different alternatives were taken into study, selecting the lightweight design as the best practice to implement in this case, reducing substantially the weight of the part, keeping strength resistance and lowest price as possible.Investigação, Otimização e Redesenho de uma Peça Automóvel, especialmente em termos de redução de massa e custos, substituição de material, rigidez estrutural e sistema de fixação. Resumo Reduzir a massa total de um veículo de modo a melhorar a sua eficiência energética é um dos maiores desafios dos grandes construtores automóveis. Este objetivo pode ser atingido através da utilização de materiais mais leves ou motores menos poluentes, contudo estas tecnologias ainda são demasiado dispendiosas, sendo que os engenheiros responsáveis pelo desenvolvimento de um novo modelo, devem fazê-lo tendo como sempre premissa um veículo extremamente eficaz em termos de segurança, sendo economicamente competitivo na sua classe. Este estudo tendo como objetivo analisar um componente utilizado na construção da carroçaria de um veículo atualmente no mercado, de modo a otimizar a sua massa, não comprometendo a sua função principal assim como o preço final por peça. Diversas alternativas foram tidas em conta, tendo sido optado como caso mais favorável a otimização de design, reduzindo substancialmente a massa do componente, mantendo a sua resistência e o mínimo investimento possível.
URI: http://hdl.handle.net/10174/9031
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

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