|
|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/39589
|
| Title: | Sense of place and situatedness |
| Authors: | Gautier, Baptiste |
| Advisors: | Silva, Rocha da |
| Keywords: | Lugares Viagens Wanderlust Turismo Video Places Travel Wanderlust Tourism Video |
| Issue Date: | 15-Dec-2023 |
| Publisher: | Universidade de Évora |
| Abstract: | Este trabalho explora o conceito e o fenómeno do sentido de lugar através de uma perspetiva
artística, contextualizando-os, em particular, com as dinâmicas das viagens e do turismo. O
objetivo é que o leitor reflicta sobre a sua própria relação com o lugar ao longo da vida e que
o autor faça uma introspeção sobre o seu percurso artístico. O paradigma de investigação
definido é o de tentar identificar o que predomina na expressão do sentido de lugar.
Para o efeito, a discussão será estruturada em torno de três contributos paralelos e
complementares, de modo a obter uma visão holística do tema. Em primeiro lugar, é feita
uma revisão das principais correntes de pensamento de autores e artistas que se relacionam
com o tema. Em segundo lugar, é feita uma análise de entrevistas a artistas que participaram
numa exposição sobre o significado do lugar. Por fim, o autor fundamenta o seu postulado
artístico e discute o seu vídeo sobre a cidade de Évora, constituindo o seu trabalho prático
neste projeto.
Em conclusão, verificou-se que o sentido de lugar é um fenómeno altamente subjetivo e que,
consequentemente, é muito difícil identificar um elemento predominante na sua expressão,
apesar da recorrência de certos contribuintes. Por seu lado, o autor sublinha a importância
da cor e da luz na sua apreciação de um lugar, e particularmente na experiência do sentido
de lugar de Évora; ABSTRACT:
The Art of the Sense of Place
This dissertation explores the concept and phenomenon of sense of place through an artistic
lens, contextualising it in particular with the dynamics of travel and tourism. The aim is for
the reader to reason about his or her own relationship to place over the course of his or her
life, and for the author to introspect his artistic path. The research paradigm defined is an
attempt to identify what predominates in the expression of the sense of place.
To this end, there is a desire to articulate the discussion around three complementary parallel
contributions in order to provide a holistic view of the subject. Firstly, there is a review of the
main currents of thought connecting with the subject from authors and artists. Secondly,
there is an analysis of interviews with artists who took part in an exhibition on the sense of
place. Finally, the author reasoned about his artistic postulate and discussed his video on the
city of Évora, constituting his practical work on this project.
In conclusion, the sense of place is a highly subjective phenomenon and consequently it was
difficult to identify a predominant element in its expression, despite the recurrence of certain
contributors. The author stresses the importance of colour and light in his appreciation of a
place, and particularly in the experience of Évora's sense of place. |
| URI: | http://hdl.handle.net/10174/39589 |
| Type: | masterThesis |
| Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|