|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/39369
|
Title: | Frames of heritage: film photography as cultural heritage. Unraveling narratives for future-making |
Authors: | Ilic, Nevena |
Advisors: | Matos, Ana Cardoso de Ferreira, Teresa Alexandra da Silva Rodrigues, Sofia Leal |
Keywords: | Photography Film photography Analog photography Medium Heritage Intangible heritage Fotografia Fotografia em película Fotografia analógica Meio Património Património intangível |
Issue Date: | 22-Apr-2025 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Photography has recently undergone the most significant and rapid transformation in its
history. This shift occurred at the end of the 20th century, as society entered a new wave of
digitalization. Photography is just one example of technological change in the increasingly
digital reality we live in —a reality often described as a simulacrum, where images and
representations blur the lines between the real and the artificial, creating a new type of 'real.'
As a result of the transition from analog to digital technology, the use of film photography has
declined, and what was once a global medium has become a niche. Given the overwhelming
prevalence of digital photography, this research asks whether film photography should be
recognized as a cultural heritage.
Embracing the contemporary approaches, which are constantly questioning what heritage is
and for whom it is intended, this research explores the medium of film photography from
various perspectives, seeking to understand its historical significance, the fashionable trend of
its use in the digital landscape, and the uniqueness of film negatives as the primary carriers of
the characteristics of this photographic expression. To highlight these different perspectives,
the mixed methods approach, which combines archival research and modern research
techniques, proves useful in this study, offering a comprehensive view of the significance of
film photography in both historical and contemporary contexts.
Built within the theoretical framework of media studies and critical heritage studies, the
findings position film photography within the context of heritage, challenge established
concepts and guidelines of heritage, and constantly negotiate new meanings while contributing
to the ongoing discourse on heritage for future-making; - Molduras do Património: A Fotografia Analógica como Património
Cultural. Desvendando Narrativas para a Construção do Futuro
Resumo:
A fotografia passou recentemente pela transformação mais significativa e rápida da sua
história. Esta mudança ocorreu no final do século XX, à medida que a sociedade entrou numa
nova onda de digitalização. A fotografia é apenas um exemplo da mudança tecnológica na
realidade cada vez mais digital em que vivemos — uma realidade frequentemente descrita
como um simulacro, onde as imagens e representações borram as linhas entre o real e o
artificial, criando um novo tipo de 'real'.
Como resultado da transição da tecnologia analógica para a digital, o uso da fotografia em
película diminuiu, e o que outrora foi um meio global tornou-se um nicho. Dada a prevalência
esmagadora da fotografia digital, esta pesquisa questiona se a fotografia em película deve ser
reconhecida como património cultural.
Abraçando as abordagens contemporâneas, que questionam constantemente o que é o
património e para quem se destina, esta pesquisa explora o meio da fotografia em película a
partir de várias perspetivas, buscando compreender a sua importância histórica, a tendência da
sua utilização na paisagem digital e a singularidade dos negativos em película como os
principais portadores das características desta expressão fotográfica. Para destacar estas
diferentes perspetivas, a abordagem de métodos mistos, que combina investigação arquivística
e técnicas de investigação modernas, revela-se útil neste estudo, oferecendo uma visão
abrangente da importância da fotografia em película tanto em contextos históricos como
contemporâneos.
Construídos dentro do quadro teórico dos estudos de media e dos estudos críticos de
património, os resultados posicionam a fotografia em película no contexto do património,
desafiam conceitos e diretrizes estabelecidas do património e negociam constantemente novos
significados enquanto contribuem para o discurso em curso sobre o património para a
construção do futuro. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/39369 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|